bewonder ik het meest. Verder houd
ik van Isaac Israels, maar ook van
Charlotte Molenkamp. Zij is een
vrouw van mijn "bouwjaar", modern
en zij schildert abstract. Vooral haar
sterke kleuren spreken mij erg aan.
Koningin Beatrix is ook verrukt van
haar kunst en heeft enkele van haar
schilderijen in haar paleis hangen die
in complete harmonie zijn met de
fraaie antieke meubels in het konink
lijke interieur.'
Engelstalige boeken. En aan "stoei
en" met interieur beleef ik ook veel
plezier.'
Je krijgt allerlei opdrachten voor het
maken van schilderijen. Hoe ver ga jij
mee in de wensen van je opdrachtge
vers?
Irene: 'Voor mezelf doe ik dan net
alsof het niet een opdracht is, maar
dat ik de vrijheid heb te werken zoals
ik wil. De opdrachtgever heeft de
Heb je nog andere interesses?
Irene: 'In de eerste plaats houd ik van
mensen. Ik vind het leuk en boeiend
om met mensen om te gaan, hun te
leren kennen. Nieuwe contacten kun
nen inspireren, dat blijkt wel uit het
bovenstaande. Ik houd ook van
Indisch koken. Als klein meisje hoor
de mijn moeder dagelijks hoe mijn
oma de baboe instructies gaf welke
kruiden zij in de gerechten moest ver
werken. Dit sloeg mijn moeder op in
haar geheugen. Zo heeft zij haar
eigen kookkunst ontwikkeld. Voor mij
waren echter pen en papier nodig om
alles te noteren en te onthouden!
Muziek boeit mij en het lezen van
vrijheid om het wel of niet af te
nemen. Kleur opgeven is het verst
waarmee ik wil gaan. Een opdracht
zo van: ik wil vier poppetjes op een rij
die allemaal één kant uitkijken, of iets
dergelijks, daar begin ik niet aan. Ik
bepaal zelf wat en hoe ik schilder.'
De gezichten in je schilderijen zijn niet
ingevuld, maar leeg. Welke gedachte
gang zit daar achter?
Irene: 'Het is de bedoeling dat de kij
ker wordt gestimuleerd zijn of haar
fantasie te gebruiken om de gezichten
zelf in te vullen. En op die manier tel
kens anders naar het werk te kijken.
Het is net als wanneer je een kind een
fraai spel geeft, met alle toeters en
bellen eraan. Een creatief kind wordt
daardoor niet gestimuleerd zijn of
haar fantasie te gebruiken. Het gevolg
is dat het naar de cadeauverpakking
grijpt en Haaiend van plezier daar
mee speelt, er op los fantaseert en het
peperdure cadeau laat liggen. Ik geef
mijn publiek graag die ruimte en vrij
heid.'
Van levensverzekeringgigant AEGON,
waar je 23 jaar werkte, ben je overge
stapt naar Mexx. Is het toeval datje
een nieuwe baan koos waarin je te
maken hebt met vrouwelijke kleding?
De vrouwenfiguren op je schilderijen
hebben allen kleurige en soepel vallende
kleding aan.
Irene: 'Kleding heeft mij altijd
geboeid. Kleding maakt niet alleen de
man, maar ook de vrouw. Ik probeer
een eigen kleedstijl te hebben. Mijn
creativiteit manifesteert zich ook in
mijn kledingkeuze. Hetgeen ik zeker
niet doe, is klakkeloos de mode vol
gen. Ik wil mijzelf zijn, dat wil zeggen
oorspronkelijk maar toch een tikkeltje
apart.'
Irene, jij hebt geleerd datje op welke
leeftijd ook een nieuwe draai aan je
leven kunt geven. En in dit geval
bewijst het datje soms over onvermoede
talenten beschikt, die anders waren blij
ven liggen.
Irene: 'Het is belangrijk om naar je
gevoel te luisteren. Het is de beste
graadmeter bij alles dat je onder
neemt. Het is eng om daaraan toe te
geven. De maatschappij leert je
immers dat je zakelijk beslissingen
moet nemen. Sinds ik meer naar mijn
gevoel luister, is het beter met mij
gegaan. Echte vrienden zijn belang
rijk. Op gezette tijden heeft een mens
een "warme deken" nodig: liefdevolle
aandacht en stimulerende gesprekken
die je weer vooruit helpen of je zelf
vertrouwen vergroten op momenten
dat je dit nodig hebt. Ik ben rijk, want
ik heb een aantal van zulke vrienden.'
Meer informatie over schilderijen van
Irene zijn te vinden op haar website:
www. wiegandbruss. exto. nl
47 ste jaargang - nummer 1 - juli 2002
13