Reni Hoegfengf, schilderes door Itye Tangkau Schilderes Reni Hoegeng (Yogyakarta, 1947) kreeg haar creati viteit en kunstzin met de paplepel ingegoten. Haar vader, Hoegeng Iman Santoso - voormalig opperbe velhebber van de politie in Indonesië - schildert al jaren. Bovendien zingt hij ook nog eens niet onverdienstelijk Hawaiian-liedjes. Al van kleins af aan schilderde Reni; soms exposeerde zij zelfs samen met haar ouders. Qua stijl verschilt Reni wel van haar ouders: haar moeder Mery schildert romantisch en haar vader met een strengere belijning. Gevoelens Haar liefde voor kunst geeft Reni innerlijke rust. In haar schilderijen probeert zij op groot-formaat doek haar gevoelens - of het nu gaat om begeerte, liefde, hartstocht of boos heid - uit te drukken in kleuren en vormen. De geschilderde voorwer pen beeldt Reni altijd af in een soe pele vorm, heel plastisch en met heldere, ontloken kleuren. Alsof er leven in schuilt. Ook beeldt zij vaak vrouwenfiguren af. Deze vorm van schilderen praktiseert Reni al vanaf haar tijd als student aan de kunstaf deling van het Institut Teknologi in Bandung. Ze heeft aan verschillende concoursen en tentoonstellingen deelgenomen en vaak goede presta ties behaald. Zo won ze in 1973 de Raden Saleh-Award. De laatste twintig jaar stijgt het aantal vrouwen dat de kunst academies van Yogyakarta, Dandling en Jakarta vo Igt flink. Ook na hun studie blijven steeds meer studentes kunst maken, vaak it combinatie met een baan m de grafische sector. De jongere gardi moderne, vrouwelijke kunstenaars bedient zich van performance art, sculpture en multimedia-art, maar schilderen is dé uitings vorm van veel gearriveerde Indonesische kunstenaressen, zoals Reni ioegeng. m •de Innerlijke betekenis Reni's schilderijen bevatten een bood schap die op het eerste gezicht mis schien niet voor iedereen even duidelijk is. Je moet jezelf openstellen voor de innerlijke betekenis van elk schilderij, zegt Reni. Reni gebruikt geen perspectief in haar manier van schilderen. Ze vindt dat er maar vreemd uitzien. Voor haar gaat het erom dat haar denkbeelden door lief hebbers van haar schilderijen worden begrepen en dat zij zich voldaan voelt over hetgeen ze aan het linnen heeft toevertrouwd. De opvatting heerst dat Reni's werk surrealistisch zou zijn. Zijzelf is het daar niet mee eens. Volgens haar is haar werk een combi natie van verschillende stijlen. Maar Reni is niet het type dat er een pro bleem van maakt, wat mensen nu pre cies van haar stijl vinden. Op dit moment kost het hele schilderproces, vanaf het moment dat er een idee bij haar opkomt tot aan het voltooien van het schilderij, drie tot vier maanden. Kunst en politiek De levensloop, het ouder en volwas sen worden, zijn leidraden in Reni's werk. Ook het moeder-worden, het moeder-zijn en haar kinderen spelen moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 34