itrajaya Nusananta
Eén muur is pimpelpaars
geverfd. De tegels boven het
aanrecht zijn voorzien van
schetsen a la Picasso, een reus
achtige boekenplank in de vorm
van een cicak siert een lege plek
naast het raam. Twee enorme
doeken aan de paarse wand vor
men samen het centrale punt van
de keuken, in het huis waar
Fitrajaya Nusananta woont met
zijn vrouw Dianne, hun twee
dochters en hun zoon. Naast
Fitrajaya, Fitra voor bekenden, sta
ik in de keuken en kijk mijn ogen
uit. Hij heeft duidelijk zin om te
gaan vertellen over zijn werk;
enthousiast loopt hij van zijn
schilderijen naar zijn zelfgemaakte
T meubelstukken. Wanneer ik vraag
wat die sterke lijn in dat schilderij
k" ook alweer verbeeldt, neemt hij
een serehstengel uit de fruitschaal
en wijst opnieuw de lijn aan. Het
is de scheidslijn tussen de boven-
en de onderwereld.
Instrument
Hoewel hij zelf afkomstig is van
Sumatra, speelt Papua in het werk
van Fitra een belangrijke rol.
Daar woonde hij een jaar, toen
zijn vrouw Dianne, een antropo
loge, daarheen ging voor veldon
derzoek.
Fitra: 'Ik ging met haar mee.
Mensen kwamen bij ons om van
alles te vertellen. Dianne vertelde
mij weer wat zij hoorde. Aan de
hand van al die mythologische
verhalen en alles wat ik zag,
begon ik te schilderen.'
De tekeningen en schilderijen die
hij maakte, riepen bij de mensen
veel reacties op. Ze herkenden er
onderwerpen en figuren in. Maar
ze vertelden hem ook wanneer de
schilderingen niet overeenkwa
men met hun ideeën, want hoe
wel ze de mythische voorouders
zelf ook nog nooit hadden gezien,
konden zij zich daar wel een
voorstelling van maken. Door
middel van Fitra's schilderijen
konden zij zich een nog beter
beeld vormen.
Fitra: 'Ik heb daar ooit een schil
derij gemaakt over de oor-
2 sprongsmoeder, Keke'ao. De
mensen zagen het schilderij en
s zeiden: Dat is nou onze voorou-
"5 der!'
S 19
rbeeld