itrajaya Nusananta Eén muur is pimpelpaars geverfd. De tegels boven het aanrecht zijn voorzien van schetsen a la Picasso, een reus achtige boekenplank in de vorm van een cicak siert een lege plek naast het raam. Twee enorme doeken aan de paarse wand vor men samen het centrale punt van de keuken, in het huis waar Fitrajaya Nusananta woont met zijn vrouw Dianne, hun twee dochters en hun zoon. Naast Fitrajaya, Fitra voor bekenden, sta ik in de keuken en kijk mijn ogen uit. Hij heeft duidelijk zin om te gaan vertellen over zijn werk; enthousiast loopt hij van zijn schilderijen naar zijn zelfgemaakte T meubelstukken. Wanneer ik vraag wat die sterke lijn in dat schilderij k" ook alweer verbeeldt, neemt hij een serehstengel uit de fruitschaal en wijst opnieuw de lijn aan. Het is de scheidslijn tussen de boven- en de onderwereld. Instrument Hoewel hij zelf afkomstig is van Sumatra, speelt Papua in het werk van Fitra een belangrijke rol. Daar woonde hij een jaar, toen zijn vrouw Dianne, een antropo loge, daarheen ging voor veldon derzoek. Fitra: 'Ik ging met haar mee. Mensen kwamen bij ons om van alles te vertellen. Dianne vertelde mij weer wat zij hoorde. Aan de hand van al die mythologische verhalen en alles wat ik zag, begon ik te schilderen.' De tekeningen en schilderijen die hij maakte, riepen bij de mensen veel reacties op. Ze herkenden er onderwerpen en figuren in. Maar ze vertelden hem ook wanneer de schilderingen niet overeenkwa men met hun ideeën, want hoe wel ze de mythische voorouders zelf ook nog nooit hadden gezien, konden zij zich daar wel een voorstelling van maken. Door middel van Fitra's schilderijen konden zij zich een nog beter beeld vormen. Fitra: 'Ik heb daar ooit een schil derij gemaakt over de oor- 2 sprongsmoeder, Keke'ao. De mensen zagen het schilderij en s zeiden: Dat is nou onze voorou- "5 der!' S 19 rbeeld

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 19