De verbeelding verbeeld Mytl lolo^ie van Papua in liet werk van Fitrajaya Nusananta Voor Dianne was Fitra's werk heel nuttig. Door alle reacties en verhalen die loskwamen, werd zijn kunst een instrument om onderzoek te doen. Ze is inmiddels weer met een onder zoeksvoorstel bezig, om opnieuw een periode op Papua door te brengen, dit keer met het hele gezin. Camera Fitra heeft de mensen daar ook verf gegeven om zelf te schilderen. Vaak beeldden ze vogels, vissen en andere beesten af, omdat ze daar van leef den. Fitra: 'De bewoners van het dorpje hebben veel kennis van de natuur. Door slechts te luisteren naar het geluid van de vogels weten ze dat er regen op komst is. Zo kunnen ze voorspellen dat de visvangst dit keer goed zal zijn, omdat de vissers erop uit trokken bij zuidenwind. Het feit dat ze zo'n eenheid vormen met de natuur en dat hun mythologische verhalen nog altijd verweven zijn met het dagelijks handelen, heeft me enorm geïnspireerd. In het jaar dat we daar waren, heb ik maar liefst 25 schilderijen gemaakt.' 'Papua is voor mij onuitputtelijk, ik zal er altijd over blijven schilderen. Ook al heb ik een groot deel van mijn schilderijen daar gemaakt, veel werk over Papua heb ik in Nederland geschilderd. Er waren dan ook zóveel indrukken te verwerken. Ik heb mijn ogen laten fungeren als een camera, alles hebben ze opgenomen. Hier in Nederland heb ik mijn herinneringen weer afgespeeld. Ik heb ervaren dat wanneer je ergens afstand van neemt, je de gebeurtenissen nog beter tot je door kunt laten dringen. Zodoende kun je tot nieuwe inzichten komen. Tegenwoordig abstraheer ik die beel den in mijn kunst; voorheen was mijn werk meer direct, inspelend op de situaties en nu zou je meer kun nen spreken over een uitwerking van het thema.' btille bracht In Papua heeft Fitra ook met andere materialen dan verf geëxperimen teerd, toen zijn schildersspullen op waren. Hij concentreerde zich op het maken van houtsnijwerken. Omdat hij zoveel mooie dingen kon maken, schreven de dorpsbewoners bovenna tuurlijke krachten aan hem toe. Ook het feit dat hij wist hoe hun mytholo gische voorouders eruitzagen, maakte dat hij veel respect kreeg. Fitra: 'Ze begrepen niet hoe ik aan kennis over onder andere hun voorou ders en hekserij kwam. Wat ze niet wisten, was dat ik veel verhalen van Dianne te horen kreeg. In Papua heerst de opvatting dat vrouwen meer bijzondere krachten bezitten dan man nen. Wanneer er bijvoorbeeld oorlog uitbreekt tussen twee dorpen trekken alleen de mannen erop uit om te vech ten. De vrouwen blijven thuis, maar steunen hun mannen door middel van magie, stille kracht. Vrouwen hebben in Papua dus kennis van bepaalde zaken waaraan mannen niet worden geacht deel te nemen. Daarom dach ten ze dat ik over geheimzinnige krachten zou beschikken.' Abstract Fitra: 'In Papua heb ik dus veel verha len geschilderd, figuratief, maar eigenlijk houd ik ervan om abstracte werken te maken. Een van de schilde rijen die ik onlangs heb gemaakt, is gebaseerd op de natuur. Niet zozeer die van Papua, het is abstract. Wanneer je abstract te werk gaat, krijg je niet alles te pakken wat je ziet en voelt. Je neemt slechts een klein gedeelte daarvan, bijvoorbeeld bewe ging. Andere mensen geven er hun eigen waardering aan, maar daarvoor is het dan ook abstract. Soms is je gevoel ook abstract, je kan bijvoor beeld je boosheid niet tekenen. Het gaat om een bepaald moment wat ik probeer te laten zien in mijn eigen stijl.' (S 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 20