L
I
mm
ikMm
Gevoel
Een schilderij moet volgens Fitra
communiceren met de kijker. Het
moet zijn eigen verhaal vertellen, een
bepaald gevoel oproepen. Voor het
gros van zijn kopers geldt dat er
sprake is van liefde op het eerste
gezicht met het betreffende werk.
Fitra: 'Voor mij hoeft het niet dat er
allerlei theorieën worden losgelaten
op mijn werk, er wordt al zoveel
gepraat over kunst. Ik wil door mijn
schilderijen mijn gevoel uit drukken.
Landschappen doen me niet zo veel,
ik kan er mijn bedoelingen niet in
kwijt. Je komt ze dan ook niet tegen
in mijn werk. Ik schilder liever men
sen; ze zijn voor mij het medium
voor liefde, vreugde en voor boos
heid. Ze staan onder andere symbool
voor emoties.'
Naast mythologische thema's schil
dert Fitra over familie en de liefde
tussen twee mensen, zowel figuratief
als abstract: 'Ik schilder bijvoorbeeld
graag over de relatie tussen moeder
en kind. Ook muzikanten zijn niet
weg te denken uit mijn werk. Soms
lijkt het net alsof je de muziek hoort
wanneer je naar die schilderijen kijkt.'
Universele kunstenaar
Fitra wil niet dat mensen hem zien
als een kunstenaar die gespecialiseerd
is in de Indonesische cultuur.
Fitra: 'Ik wil niet een naamkaartje
dragen waarop staat dat ik een
Indonesische kunstenaar ben. Ik ben
veel geïnspireerd door de
Indonesische cultuur, dat wel. Maar
mijn kunst is niet specifiek
Indonesisch, het is universeel, en ik
ben universeel. Mijn kunst en ideeën
zijn voor iedereen en overal. Mijn
werk is bedoeld voor alle culturen.
Wanneer ik bijvoorbeeld over
Moeder Aarde schilder, zullen vele
mensen door het werk worden aan
gesproken, een dergelijk thema komt
niet alleen voor in mijn cultuur.
Momenteel maak ik weer veel schil
derijen over de cultuur van Papua en
Indonesië omdat ik daar ben geweest.
Ik heb tussen de mensen geleefd en
er veel meegemaakt. Maar als ik nu
bijvoorbeeld naar Afrika zou gaan,
zou ik waarschijnlijk over Afrika
schilderen. Ik ben een universele
kunstenaar.'
www.bingbingbing.com/fitra/fitrajaya
21