Geen Moluks onderonsje 'Wanneer het publiek lacht hebben wij ook lol' ze voornamelijk moderne westers geo riënteerde muziek zingen ligt de nadruk in het theaterprogramma op de traditionele nummers. 'We hebben de lagu-lagu meer naar voren laten komen omdat we zagen dat de eerste en tweede generatie Molukkers daar heel erg behoefte aan had. We wilden het geheel wat meer samen laten smel ten. Gelukkig is dat goed gelukt.' 'De interactie met het publiek was voor ons erg belangrijk. We maken de voor stelling eigenlijk samen met het publiek. Wanneer het publiek lacht hebben wij ook lol. De mensen die naar ons komen kijken zingen vaak mee met de liedjes die wij zingen. Na de eerste regel van een nummer herkent de helft van het publiek het liedje al. Erg leuk is dat.' Dewi heet eigenlijk Dewi Williams. Maar omdat ze graag haar Molukse achtergrond wil benadrukken gebruikt ze in Silahkan haar meisjesnaam: 'De Molukse gemeenschap is heel erg met pela, namen en afkomst bezig. Iedereen weet precies welke naam van welk eiland komt.' 1 lieater Silahkan heeft er bewust voor gekozen om een theatertournee te houden en geen concerttournee. Dewi: 'Een theatertournee is veel intie mer dan een rokerig concert of een optreden op een festival. Bovendien leent de opzet van ons programma zich erg goed voor het theater. Jezelf bloot geven gaat toch makkelijker in een theater. Het contact met je publiek is veel makkelijker gemaakt.' 'We hebben ook voor het theater geko zen omdat we meer Molukkers het theater in wilden krijgen. Het meren deel van de Molukse bezoekers was hiervoor nog nooit naar een theater geweest. Dat zorgde soms wel voor grappige situaties. Het theater heeft zijn eigen ongeschreven gedragsregels en die kenden zij natuurlijk nog niet. Er kwamen mensen met jassen aan de zaal in en sommige mensen namen hun kopje koffie mee naar binnen. Uiteindelijk is dat ook wat we voor ogen hadden: de mensen bekend maken met de theaterwereld. Ik denk dat die mensen door onze voorstelling een heel ander beeld van het theater hebben gekregen. Dat het theater niet chique en stijfjes hoeft te zijn, maar dat het ook heel ontspannen en gezellig kan zijn.' Geen Moluks onderonsje Het publiek bij de voorstellingen van Silahkan is erg verschillend. Er komen niet alleen Molukse mensen naar de voorstelling. Dewi: 'Het was elke keer weer een verassing wat voor soort publiek er kwam. In iedere plaats was het weer anders. Zo was in Culemborg en Woerden het publiek voor het grootste gedeelte Moluks terwijl bij voorbeeld in Zwolle maar tien procent Moluks was. Heel apart was dat. Het werd daardoor ook geen Moluks onderonsje. Dat vond ik heel belang rijk. We wilden namelijk niet dat het een puur Moluks onderonsje werd. Het moest een multicultureel geheel worden.' Nieuw alljum Tijdens het laatste optreden van de toer in het Moluks Historisch Museum in Utrecht zijn er opnames gemaakt voor een live-cd van de theatervoorstelling die deze maand uitkomt. Op Lagu-lagu live staan in tegenstelling tot de eerste cd - een algemeen album met veel Engelstalige muziek - alleen maar de lagu-lagu nummers van de voorstelling te staan. 'We hebben het album in eigen beheer uitgebracht. Er komen geen grote pla tenmaatschappijen aan te pas. We ver kopen onze cd's voornamelijk na afloop van onze concerten, via het Landelijk Steunpunt Educatie Molukkers en het Moluks Historisch Museum. Meer dan elfhonderd mensen hebben ons live album al besteld voordat we hem had den gereleased. Leuk hè?' Dewi, Elly en Anna doen naast Silahkan allemaal hun eigen dingen. Zo scoorde Dewi toen ze nog in The Course zat met Ain't nobody en het Fugees-nummer Ready or not twee Engelse top 10 hits. De cover van Ain't nobody werd in Nederland een grotere hit dan Chaka Khan had in 1984 met het origineel. In 2000 deed ze met het liedje Hit it off mee aan het nationaal songfestival. Het nummer is geschreven door dezelfde mensen die De eerste keer voor Maxine en Franklin Brown hebben geschreven. 'Om mee te mogen doen aan het natio naal songfestival was echt geweldig. Het was een wens die in vervulling ging. Thuis keken we vroeger altijd met de hele familie naar het songfestival. We hielden dan met het hele gezin onze eigen puntentelling bij.' De Indische musicalster Linda Wagenmakers won dat jaar het natio naal songfestival met het liedje No goodbyes. Dewi eindigde op de achtste plaats. Diezelfde Linda Wagenmakers speelt nu samen met pianist Cor Bakker in Dewi's succesvolle gospel theaterprogramma: Dewi The Spirit Of Joy. Leul? 'Ik speel in Silahkan omdat ik het erg leuk vind. Silahkan doe ik er gewoon bij. Ik koester het. Silahkan is een hele bijzondere groep. Wij zijn geen dames groepje dat zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld wil gaan binnenslepen. We willen het allemaal redelijk klein schalig houden. We gaan niet overdre ven lopen pluggen bij radiostations en andere media. Het moet wel leuk blij ven. We doen het tenslotte allemaal naast ons gewone werk.' moessQn Holjljy 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 28