Veranda woonhuis Han Tiauw Tjong met zijn bewoners, Semarang (1932). een gebouwencomplex van enige miljoenen guldens. Dit stelde Liem gelukkig weer in staat zijn eigen architectenbureau te openen aan de Djalan Lembang. Na de onafhanke lijkheid van Indonesië kreeg Liem veel opdrachten voor grootschalige projecten met een openbaar karakter. Deze gebouwen vergden een andere aanpak dan Liem tot dan toe was gewend. Zijn stijl werd veel soberder en strakker, en de decoraties veel minder. Alleen het spel van heldere lijnen en het ritme van kolommen of zonweringselementen waren zijn belangrijkste uitdrukkingen. Andere grote opdrachten waren die voor het Mond- en Klauwzeer Instituut in Soerabaja, het hoofdgebouw van het Virus Instituut in Bogor. En, in 1962, het Zenuwlijders Instituut in Ambon-stad. Paviljoens met een symmetrische gevelindeling en met alleen horizontale en verticale ele menten, waardoor een rustige uitstra ling ontstond. Andersoortige projecten waren drie sportstadions, die op de Medan Merdeka in Jakarta, het sportstadion te Medan en die in Palembang. Maar ook het kantoorge bouw voor de Chinese Kamer van Koophandel in Jakarta en de univer siteit van Menado geven blijk van de eenvoud van lijnen en vlakken. Modernisme en traditie De ontwerpen die Liem Bwan Tjie heeft gemaakt tijdens zijn periode in Jakarta waren uiterst functioneel, sober en rechtlijnig van karakter. Voor de rijk gedetailleerde gebouwen en de decoratieve interieurs uit zijn vooroorlogse periode kreeg hij nau welijks ruimte. Zijn opvattingen ver anderden echter niet. Bij alle soberheid wist Liem iedere keer een verrassend geheel te creëren van lij nen, vlakken en ruimten dat opvalt door eenvoud en harmonieuze ver houdingen. Door de omstandigheden in Indonesië, werden veel van zijn pro jecten slechts gedeeltelijk of helemaal niet uitgevoerd. Als ze wel uitgevoerd werden, werden regelmatig zonder zijn toestemming wijzigingen aange bracht. Omdat Liem Bwan Tjie bij grote opdrachten meestal geen zeg genschap had over hoe de aannemer het werk uitvoerde, stond hij vaak machteloos. Een respectabel aantal werken getuigt echter nog steeds van Liem's unieke plaats in de Nederlandse architectuur, die aan de ene kant aansloot bij de vernieuwin gen in de Nederlandse modernisti sche architectuur, en aan de andere kant bij een eeuwenoude Chinese traditie. Liem Bwan Tjie [1891-1966] Westerse vernieuwing en oosterse traditie door Judie den Dikken BONAS: 144 pag. (paperback) ISBN 90 76643 14 8 Prijs 16,50 Bwan Tjie 47 ste jaargang - nummer 3 - september 2002 41 (1891-1966)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 41