het gevoel dat ik nog een keer moest gaan. Ik was nog niet klaar.' Het jaar daarop vertrok Ferdinand weer naar Indonesië. Dit keer alleen. 'Ik moest een keer alleen gaan. Wanneer je met anderen samen gaat beleef je zo'n reis toch heel anders. In een gezelschap ben je toch meer op elkaar gericht en niet op je omge ving. Als je alleen reist, krijg je daar door sneller en meer contact met je omgeving.' De tweede reis was een succes. Dit keer genoot hij wél van zijn bezoek aan Indonesië. 'Ik had zoveel meer contact met de mensen en mijn omgeving dan de vorige keer. Toen wist ik weer wat mij zo aansprak in het land. Niet alleen het prachüge landschap maar vooral de prachtige mensen. Indonesië is een mensen- land. Daar ga je heen voor de men sen.' Aquarel Van jongs af aan hield Ferdinand al van tekenen. 'Op de lagere school en op de mavo was tekenen mijn lieve lingsvak. Ik tekende altijd erg graag. Het is jammer dat tekenen en kunst geschiedenis in die tijd nog geen exa menvakken waren.' Na de middelbare school begon hij 's avonds schildercursussen te volgen bij de open universiteit. Over zijn ontdekking van aquarel als schilder techniek zegt hij het volgende: 'Tijdens een les behandelden we aquarel. Ik raakte vrijwel direct geïn trigeerd door het materiaal. Daar wilde ik meer van weten. Na de les vroeg ik de docent of ik de aquarel spullen mocht lenen om thuis te oefenen. Dat mocht. Sindsdien ben ik niet meer gestopt met aquarel.' Observeren Ferdinand schildert niet met model len. 'De mensen die ik schilder zijn vaak mensen die iedere dag weer hard moeten werken om de kost te verdienen. Die wil ik niet lastigvallen. Wanneer ik schilder probeer ik één te worden met mijn omgeving. Ik wil Op de pasar, 1994. 47 ste jaargang - nummer 4 - oktober 2002 ff7 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 23