door Jet Bakels Sommige mensen hebben een tijger als vriend. De achtergrond van deze vriendschappen kan verschillen. In alle gevallen treedt de tijgervriend op als een mystiek wezen dat zijn men selijke kameraad met raad en daad terzijde staat. In elk dorp in Kerinci is er een aantal mannen en vrouwen, dat een intieme band met een tijger heeft. In de dor pen waar ik dit onderwerp besprak, is het algemeen bekend wie er zo'n vriendschap onderhield. Deze men sen zijn vooral te vinden onder de dukun. Daarnaast hebben ook veel leidinggevende personen in het dorp zo'n vriend. In beide gevallen ver leent de tijgervriend deze ambten waardigheid. Men spreekt over de tijgervriend als een echte kameraad. Een jager vertel de hoe hij vroeger had meegemaakt dat wanneer een tijger was doodge schoten, de mensen die een tijger vriend hadden verontrust kwamen kijken. Wanneer de getroffene 'hun' tijger bleek te zijn, barstten ze in tra nen uit. Vriendschap Deze persoonsgebonden band met een tijger heeft een eigen geschiede nis. Iemand kan een tijgervriend ver werven tijdens zijn of haar leven, maar kan ook een tijger erven. In de meeste verhalen gaat het initiatief tot de vriendschap uit van de tijger zelf. Hij zoekt contact, in een droom of via een visioen, meestal met het ver zoek om eten te krijgen. Het voedsel bestaat veelal uit kippenbloed, rauw of geroosterd vlees en gekookte rijst dat soms maandelijks, soms om de drie maanden aan de tijger moet worden voorgezet. Sommigen roepen de tijger door wierook te branden. Zowel mannen als vrouwen kunnen een tijgervriend hebben. De vriend is meestal een overleden familielid, die in tijgergedaante een band met iemand van de familie onderhoudt. Soms gaat het hierbij om verre fami lie die de persoon in kwestie nooit in werkelijkheid heeft ontmoet. De tijgervriend wordt dan vererfd, en kan zich via een droom of visioen kenbaar maken aan een verwant. Deze weet hier niet altijd weg mee. Soms proberen mensen zich dan ook van deze erfenis te ontdoen. In ande re gevallen, wanneer de persoon zich sterk genoeg voelt om de relatie aan te gaan, accepteert hij of zij de bij zondere vriendschap. Het komt voor dat iemand op zijn sterfbed zijn kin deren overvalt met de mededeling dat hij altijd een tijgervriend heeft gehad en vraagt of een van de kinde ren deze wil overnemen. Je kan ook met de vooroudertijger bevriend zijn, maar meestal heeft men een directere band met de tijgervriend. Het gaat lang niet altijd om een verre voorou der, tegenwoordig komt het ook voor dat mensen na hun dood terugkeren in de vorm van een tijger. Men vindt dan het graf van de overledene omgewoeld of ziet een gat waarlangs de overledene in tijgervorm uit het graf is ontsnapt. Het kan voorkomen dat de tijger nog een tijd een men senhoofd heeft. Verschijningsvormen Wie na zijn of haar dood in een tijger verandert is niet met zekerheid te zeggen. Het gaat in het merendeel van de gevallen om mensen die veel kennis bezitten en tijdens hun leven een tijgervriend hadden, zoals de dukun. Sommige mensen menen dat de menselijke ziel na het overlijden samensmelt met die van de tijger vriend. Anderen denken weer dat de menselijke ziel een nieuwe verschij ningsvorm heeft gekregen. Een aparte categorie vormen de mensen die door een tijger zijn opge geten. Ook van hen wordt gezegd dat zij in een tijger veranderen. Ik ben enkele voorbeelden tegengekomen van mensen die vertelden hoe een nabij familielid door de tijger was gedood en hoe zij sindsdien met deze tijger contact hebben. Men heeft daarbij de opvatting dat in deze tijger de ziel van de overledene aanwezig is. De mensen in Kerinci hebben het idee dat wanneer je iets consumeert, je ook bepaalde eigenschappen van hetgeen je eet verwerft. Zo kan je door bepaalde onderdelen van een dier te consumeren, je bepaalde krachten van dat dier eigen maken. Wanneer een tijger een mens doodt en opeet leeft de ziel van de overlede ne in de tijger voort. Keluru In Keluru hebben drie mannen een tijgervriend. Alle drie staan ze bekend als dukun, een van hen is dorpsdukun, de andere twee maken deel uit van het leidende drieman schap van het dorp en bekleedden voordien de functie van dorpsdukun. De tijger bewaakt hun tuin tegen die ven en het rijstveld tegen varkens. In trance of in dromen kunnen ze de gestreepte vriend om medicijnen vra gen, en wanneer ze verre tochten in het oerwoud ondernemen, rijden ze op zijn rug of klemmen zich vast onder aan zijn buik. De tijger hoort in de visie van de dorpelingen bij het dukunschap. Bedenkingen zijn er alleen vanuit de hoek van de ortho doxe islam. Een functionaris van de moskee liet zich er binnenskamers soms negatief over uit. Er tegen optreden deed hij echter niet, mis- Een tijger als vriend 47 ste jaargang - nummer 5 - november 2002 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 41