Een tijger als vriend schien omdat de dorpsleiders in het geding zijn. Een van de dorpshoof den, de Rio Ganum, had na zijn pelgrimstocht naar Mekka in 1988 zijn tijgervriendschap afgezworen, maar hij bleef verantwoordelijk voor de relatie met de vooroudertijger Si Jengkang. De hadji had de tijgervriend geërfd van zijn moeders broer. De oor sprong van deze relatie kende hij niet. Van de tijger leerde hij, via een droom, een spreuk en de samenstel ling van het offer om de tijger te roepen. Wanneer iemand ziek was riep hij de tijger te hulp, die verder ook zijn tuin en velden bewaakte. Een andere man in Keluru vertelde over de vriendschap van een directe voorouder met de tijger. Het blijkt dat de vriendschap ook gevaarlijke kanten heeft. Zij kent namelijk niet alleen rechten, maar ook plichten! Zo kan de tijger ook zijn mensen vriend roepen en in zijn eigen domein uitnodigen. Op een avond riep de tijger zijn grootvader. 'Kom, we gaan een kar bouw vangen bij het dorp Pondok'. De man klimt door het raam en gaat mee. De tijger vangt een kar bouw en eet ervan, maar de man wil dat niet. Dan gaat hij weer naar huis en valt in slaap. Als hij laat in de ochtend wakker wordt, lijkt het alsof alles een droom was. Is het nu waar gebeurd of niet? Waarom is hij zo laat wakker geworden en waarom is zijn broek besmeurd met mod der? Als de zon al hoog aan de hemel staat hoort hij het bericht dat er bij Pondok een karbouw door een tijger is gedood. Het is dus waar gebeurd. De volgende avond komt de tijger weer terug om hem te halen en opnieuw van de kar bouw te eten. Het dier ligt nu op een soort stellage. 'Klim naar moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 42