boven,' zegt de tijger tot zijn vriend. Maar deze durft niet. De tijger klimt zelf naar boven en trekt aan de karbouw. Dan valt de plank waarop hij stond naar bene den, en de tijger valt in een haag van speren. De man gaat verschrikt naar huis. Wanneer hij de volgende och tend wakker wordt lijkt het weer of hij alles maar gedroomd heeft. Maar dan hoort hij dat er bij Pondok een tijger in de val is gevangen. Daarna besluit hij nooit meer een vriend schap met een tijger aan te gaan. Bekend fenomeen Ook buiten Keluru is het onderhou den van een tijgervriendschap een bekend fenomeen. Hoe groot het aantal mensen is dat zo'n relatie onderhoudt, valt moeilijk te schat ten. Het lijkt, alsof alle mensen die zichzelf dukun-kwaliteiten toeschrij ven, ook een tijgervriendschap koes teren. De zoektocht naar tijgerverhalen bracht mij naar Pulau Tengah, een dorp aan de zuidwest oever van het Meer van Kerinci, een uur lopen van Keluru. Het dorp bleek een rijke traditie aan tijgerverhalen te bezitten. Men had ons verteld dat er een man woonde, die in onze aan wezigheid zijn tijgervriend zou roe pen. Maar zoals ik al gewend was, deinsde hij daarvoor op het laatste moment terug. Wel vertelde hij hoe hij aan zijn vriend kwam. De con text waarbinnen hij het bovenna tuurlijke contact kreeg, is van belang. De man verkeerde al lange tijd in een vreselijke crisis: een aan tal familieleden was gestorven of ernstig ziek, hetgeen aan een betove ring werd toegeschreven. Droom Ook Raidez, een jongen van in de twintig en afkomstig uit Sungai Penuh, kwam in contact met de tij ger. Ik ontmoette hem toevallig in Padang waar hij studeerde. Hij werd overvallen door een droom. 'Ik droomde over een oude vrouw die sirih kauwde en een meisje in de adat-kleding van Kerinci. De vrouw had kleding in de kleuren van de tij ger. De twee wilden mij niet recht in de ogen kijken en het meisje pro beerde mij een soort ketting van geknoopte doeken om mijn nek te hangen, maar ik wilde dat niet. Ze hadden ook de kleuren van de tijger, zwart, geel en rood.' Raidez werd door de droom veront rust en vroeg zijn grootmoeder om raad. Deze vertelde hem, dat in hun familie de relatie met een tijger wordt vererfd. Bij de grootmoeder was het ook zo gegaan; ze had in dromen verschillende giften aange boden gekregen; een ring, blouse, een wikkelrok gestreept in tijgerkleu- ren. Zij had de giften wel geaccep teerd en had sindsdien via dromen contact met de tijger. Ze werd op zijn rug het bos in genomen en kreeg aanwijzingen hoe ze bepaalde ziekten kon genezen. Raidez wist van deze familiegeschie denis niets af. Het vervult hem nog steeds met verbazing, maar, zegt hij, 'na mijn droom moet ik er wel in geloven.' De geschiedenissen geven een beeld van de omstandigheden waaronder een vriendschap ontstaat en de wijze waarop zij functioneert. Wat opvalt is, dat in sommige gevallen iemand die in een persoonlijke crisis ver keert, in een droom of visioen con tact met de bovennatuurlijke sferen krijgt. Vervolgens claimt de persoon in kwestie de status van dukun. Het dukunschap betekent een zeker aan zien en mogelijkheid tot geldelijk gewin. In het geval van de visser hadden zijn ervaringen een afschrik wekkend effect op de vijanden die hij blijkbaar in zijn dorp had of ver moedde. Raidez daarentegen ambieerde het dukunschap niet. Als economiestudent in Padang had hij hiertoe misschien ook weinig reden. Wat zijn persoonlijke omstandighe den waren toen zijn droom optrad weet ik niet, maar de beelden in de droom laten wel zien hoe de tijger symboliek wordt verwoord en hoe diepgeworteld deze beelden zijn. Duister Deze vorm van vriendschap heeft ook een duistere kant. Het komt dan ook voor dat iemand probeert de relatie af te houden of, wanneer er al een relatie is, deze opzegt. De rede nen, die men hiervoor geeft, ver schillen. Men wijst op het gevaar dat het met zich mee kan brengen wan neer men met een tijger meegaat, men vindt het te lastig hem steeds weer te eten geven (wanneer je het wel eens vergeet kan de tijger onrus tig worden), of men vindt het niet passen bij de moderne tijd. Een andere reden kan zijn dat de vriend schap 'te intiem' wordt, met alle gevolgen van dien. Wie te intiem wordt met zijn vriend gaat zich steeds meer als een tijger gedragen. De ziel van de tijger neemt bezit van de menselijke vriend. Uit: Het verbond met de tijger Visies op mensenetende dieren in Kerinci, Sumatra door Jet Bakels CNWS: 378 pag. (paperback) ISBN 90 5789 047 X Prijs: 31,76 47 ste jaargang - nummer 5 - november 2002

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 43