Het cadeau van de sultan Sm** De oudste kris ter wereld De feiten De kris zoals wij die nu kennen heeft zich ontwikkeld uit een zeer oud steekwapen met een symmetrisch bladvormig lemmet. In de dertiende en veertiende eeuw kreeg de kris zijn kenmerkende asymmetrische vorm en daarbij ook zijn religieuze en rituele betekenis. De symboliek kan geassocieerd worden met de krachten van de kosmos en de tradi tionele verering van de voorouders waardoor het een voorwerp werd met een hoge geestelijke waarde. De magische uitstraling van de kris heeft ook te maken met de begeestering door de smid en schepper van kris. Deze 'empif zou aan de dolk een geestes kracht meegeven die het tot een voorwerp met een eigen karakter - en volgens sommigen een eigen wil - maakt. De 'Kris van Knaud' is de vroegste, werkelijk dateerbare kris die bekend is. Het koperen beslag en de vermelding van een jaartal zijn hoogst ongewoon. Krissen worden niet voorzien van een datum en een extra meta len bekleding. De kris wordt beschreven en afgebeeld in Inleiding tot de Hindoe- Javaanse Kunsteen klassiek standaardwerk van de vermaarde indoloog Jan Krom, des tijds hoofd van de Oudheidkundige Dienst in Nederlands-Indië. De foto toont een kling waarvan het ijzer sterk door de tand des tijds is aangetast. Het model is dat van keris buda met een vaste ijzeren steelring, metuk, en een angel die halverwege is afgebroken. Het opmer kelijke is echter dat de verweerde kling op beide gedeeltelijk is belegd met dun koperplaat waarin taferelen zijn aangebracht uit het Ramayana-epos, de klassieke hindoeïstische heldenverhalen over de strijd tus sen goed en kwaad. De versleten keris buda, die als frame dient voor de scènes uit het reli gieuze heldenepos, lijkt veel ouder dan zijn koperen toevoegingen. Dit geeft reden tot vragen over deze ongewone combinatie. Was de kris al oud toen hij werd opgeluisterd met mythologische voorstellingen? Houdt het jaartal hiermee verband en werd het in de kling gegraveerd naar aanleiding van een cruciaal voorval waarbij deze oude kris een magische rol speelde? En was dat een wapenfeit of een belangrijke ceremoniële gebeurtenis? Om te voorkomen dat de kris van Knaud ongeluk bracht moest deze, volgens de huidige heer Knaud, geregeld door een dukun worden bewierookt. Gezien het gebrek aan dukuns in Nederland werd de kris buitenshuis in een bankkluis bewaard. Nu de kris terecht is, zal deze langdurig worden tentoongesteld en wetenschappelijk onderzocht worden. David van Duuren m Bloed Bij poesaka bedenke men dat in Zuidoost-Azië voorwerpen die generaties lang van vader op zoon zijn over gegaan, automatisch heilig worden en door deze vererving ook in het bezit komen van magische kwaliteiten. Nog steeds wordt ook in menig Indisch-Nederlands gezin een kris poesaka bewaard. Bij mijn oom, die kolonel was bij het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger, was het een met robijnen ingelegde dolk uit Atjeh, een siwaih, die de status van poesaka had. Van deze dolle ging het verhaal dat hij niet zomaar uit de schede getrokken mocht worden. Het lemmet eiste bloed en deed je de dolk terug in de schede zonder vers druppeltje bloed, dan riep je groot onheil over je af. 'Daar doen we hier niet aan', zegt Van Duuren gedeci deerd terwijl hij de kris, die in een zachte katoenen lap ligt, uitpakt. Dan valt hem pas op wat op de lap staat: Schoenenfabriek H. Greve, Waalwijk. 'Dat is toevallig', zegt hij, 'de enige die ook een boekje over krissen heeft geschreven, heet ook Greve.' HF Ruud Greve geeft in Keris, beschouwingen en verhalen over de krissen van Indonesië enkele van de talloze verhalen weer die over de kris de ronde doen. De kris wordt onder het branden van wierook aangeroepen om met voorouders te communiceren. Er worden vijanden mee behekst en soms worden krissen aangewend om de hulp van Allah af te smeken. Zeker aan de kris poesaka van een vorst worden wondere eigenschappen toebedeeld. De kris mag het nationale symbool van Indonesië heten en over de gift van de vorst aan Knaud moet men niet licht denken. Linkerdij Nu ligt hij op een tafel, tussen olifantstanden uit Palembang en een glasnegatief van 'een geprepa reerde ntenschenhuid, getatoueerd, voorkant lin kerdij'. Onder het toeziend oog van gesnelde koppen, voorouderbeelden en dansmaskers bekij ken we de voorstellingen op het koperbeslag, waarmee het lemmet aan weerszijden gedeeltelijk is belegd. moessQn 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 12