Schilderkunst op Bali Sanur School, figuren en dieren, tempera. Veilingmeester Jan Pieter Glerum schrijft om de maand een artikel over koloniale en Indonesische schilderkunst. Dit is het eerste deel uit een serie van zes. door Jan Pieter Glerum Bij mijn laatste bezoek in Jakarta vond ik in het hotelwinkeltje de Engelse vertaling van een beroemd boek over Bali: het in 1937 versche nen A tale from Balide Engelse vert aling van Vicki Baum's roman Liebe und Tod auf Bali. Het boek behandelt het wel en wee van een aantal Baliërs in Bandung in de periode 1904-1906 en getuigt van een groot begrip voor land en volk. In haar inleiding bedankt Vicki Baum de geniale Russisch-Duitse schilder Walter Spies. Vooral door de connectie met Spies kende ik het boek, omdat Vicky Baum één van de leden van de Internationale beau monde was, die net als Charley Chaplin, Cole Porter, Barbara Hutton, Noel Coward, Clémenceau en vele anderen in de jaren dertig Bali bezochten. De geschiedenis van Bali gaat terug tot prehistorische tijden, maar de belangrijkste artistieke ontwikkelin gen vonden plaats in de eerste decen nia van de zestiende eeuw toen in 1515 het hindoe-Javaanse Madjapahit rijk viel, en de macht op Java overgenomen werd door het isla mitische Mataram rijk. Duizenden kunstenaars en intellectuelen ont vluchtten Java om zich op het hin doeïstische Bali te vestigen. Daar kreeg de Javaanse hofcultuur een ver volg, vol pracht en praal in de hoofd stad Gelgel. De eerste Nederlanders op Bali onder Cornelis de Houtman in 1596 beschrijven vol ontzag het Jiof van de Dewa Agung, waar, in een reusachtig paleis (Puri) de vorst woonde omringd door een harem moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 22