Acteur Martin Schwab 'Ik luister meer naar de mensen om me heen' Als hij naar zichzelf kijkt, ziet hij een betere acteur dan zes jaar geleden. IJdelheid en bewijsdrang hebben plaatsgemaakt voor inzicht en diepgang. Die ontwikkeling biedt hem ruimte, al was het alleen maar om de werkelijke schoonheid van het vak te zien. Aan het woord is Martin Schwab, onder andere bekend door zijn titelrollen in Oeroeg, Soekarno's Blues en, tot voor kort, door zijn vertolking van Appie Keizer in Baantjer. Een gesprek over ouder worden, de kwaliteit van Nederlandse televisiefilms en, schoor voetend, over Indisch zijn. door Anneloes Timmerije "1 at getal doet me weinig', 1 zegt Martin Schwab, die S vorig jaar veertig werd. 'Ik merk dat ik thuis sterkere peertjes in de lampen moet draaien. Anders zie ik niks. Verder vind ik ouder worden wel prettig. Het is leuk om te ontdekken dat je dingen beter begrijpt, dat er voort gang zit in je emotionele leven.' Schwab omschrijft zijn jonge jaren als 'ontzettend onstuimig'. Nu zou hij zich zelf afwachtend noemen. 'Ik vraag me af of je ooit wezenlijk verandert, maar ik merk dat ik in de omgang met vrienden en vakgenoten veel meer op zoek ga naar de motieven achter dingen die mensen doen. Dat maakt je bedacht zaam en misschien ook wel afstandelij ker.' Iets meer afstand komt hem van pas in "zijn werk, vindt Schwab. Daardoor kon hij zijn aanvankelijke drang om zich te bewijzen omzetten in de wil tot verdie ping. 'Vroeger wilde ik vooral dat het er goed opstond. Nu begrijp ik dat je onderdeel bent van een scène en dat het hard werken is om een mooi geheel te maken. Als die ijdelheid, die iedere acteur heeft, wat tot rust komt, leer je echt van het vak te houden. Ik sta daar door ook meer open voor kritiek. Niet van recensenten hoor, daar probeer ik me zo weinig mogelijk van aan te trekken. Nee, ik luister naar mensen om mij heen. Niet alleen naar de regisseur, maar ook naar anderen op de set, de geluidsman of de camera man.' 'Ik heb natuurlijk ook het geluk gehad dat ik een hoop mooie dingen heb kunnen doen. Veel verschillende rol len spelen is erg leerzaam, maar acht jaar Keizer in Baantjer heeft mij even min windeieren gelegd. Daar heb ik de technische kant van het vak geleerd. Ik zie nu soms eerder dan de regisseur dat de camera verkeeïd staat.' De ijdelheid voorbij

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 26