bruin waren' heb nog een agenda die ik heb vol geschreven met zijn naam. Ik was op een leeftijd gekomen dat ik naar fuiven ging. Mijn vriendenkring werd groter, maar altijd binnen de Indische gemeenschap. Wat heb ben we gefuifd. Kleed opgerold en meubels aan de kant en dan maar jiven op het balatum, op de muziek van de Tielman brothers of zwij melen bij 'Send me the Pillow' gezongen door Lydia. We dronken ranja - absoluut geen alcohol. Indische mensen hebben, in tegen stelling tot Hollanders, geen alco hol nodig om feest te kunnen vieren. En er werd natuurlijk weer veel gegeten. Gado gado of lotek gemaakt in een plastic afwasteiltje.' In 1986 ging Nelleke uit nostalgie voor het eerst naar Indonesië, op eigen gelegenheid. Ze had alleen een retourtje Jakarta op zak. De eerste nacht sliep ze bij kennissen in de hoofdstad. Ze had toen nog geen idee dat Indonesië de groot ste moslimnatie ter wereld was. Daardoor dacht ze dat de roep tot gebed die door de luidsprekers van de nabijgelegen moskee galm de, het nachtelijk gezang van de tuinman was. 'Ondanks de jedag geen oog dicht gedaan.' Ze reisde per trein door Java; Bandung, Bogor, Yogyakarta, namen die ze kende uit de verha len van haar Indische vrienden. 'Altijd kelas kambing, dan wist je zeker dat je niet beroofd werd.' In Semarang bezocht ze ook het weeshuis waar Tommy vandaan kwam. In 1994 kwam ze er weer, maar nu had ze Tommy bij zich. Zie je je oude hartsvriendin Irma nog wel eens? 'Nee, dat contact is helaas verwa terd, maar mijn broertje in Zeeland is nog altijd bevriend met de families uit de Prins Bernhardstraat. Als ik terugkijk op die periode, dan denk ik: wat waren die Indische mensen toen toch moedig. De wil tot integratie was heel sterk, vooral als je dit ver gelijkt met de huidige migranten. Die kunnen daar een voorbeeld aan nemen. Die wil tot integratie ging ook wel eens ver. Zo vonden de vaders van mijn vriendinnetjes dat hun kinderen maar met Hollanders moesten trouwen en niet met Indo's of Molukkers.' Ik draag aan dat dat nog een erfenis is van de koloniale samenleving. In het vooroorlogse Indië was blank de norm en hoe blanker je was, hoe beter je kansen lagen. 'Weet je wat ik nog overgehouden heb uit die tijd? Zodra ik van mijn werk thuis kom, gooi ik mijn schoenen uit en doe iets makke lijks aan. Mijn kinderen doen dat ook. Ik heb dat overgenomen van het pyjamaritueel van Indische mannen. Indische mannen trokken zodra ze thuis kwamen hun pyja ma aan en de vrouwen hun house coat.' Tussen kunst en kitsch, tot en met 31 maart, elke maandag om 21.00 uur op Nederland 1 47 ste jaargang - nummer 9 - maart 2003 41

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 41