Rob Madna (1931 -2003) II verbonden was. Het is zeker ook aan Rob Madna te danken dat Nederland een bloeiende jazzcultuur kent. Op school, maar ook thuis in Berkel en Roodenrijs, was hij de geduldi ge en bevlogen docent voor een groot aantal Nederlandse muzi kanten. Een van zijn bekendste leerlingen is Michiel Borstlap wiens compositie 'Memory of Enchantment' de duet-cd 1+1 van Herbie Hancock en Wayne Shorter siert. Rob Madna maakte moderne, progressieve jazz waarin invloe den van Miles Davis, Thad Jones en Wayne Shorter waren te horen. Rob Madna was een integere muzikant die nooit een buiging maakte voor de com mercie. Hij heeft altijd een open oor gehad voor nieuwe invloeden in de muziek. Reeds vroeg in de jaren tachtig ruim de hij een plek in voor de syn thesizer in zijn Big Band. Ook in latere jaren speelde dit instrument een prominente rol. Op de cd Update laat Madna horen hoe een muzikant de techniek kan gebruiken zonder dat het resultaat aan warmte verliest. Ondanks zijn voorlief de voor het progressieve en het nieuwe bleef Rob Madna ook binding houden met het erf goed van de jazzmuziek; de standards. Zijn solo piano project getiteld Jazz at the Pinehïll is van een zeldzame schoonheid. Het is aan de ene kant jammer dat Rob Madna nooit wereld beroemd is geworden, hij was daar te bescheiden en eigenzin nig voor. Daar tegenover staat dat hij jaren lang zijn kennis gedeeld heeft met andere muzi kanten en dat hij - ongebonden als hij was - de vrijheid had om de muziek te maken die hij wilde horen. J 47 ste jaargang - nummer 11 - mei 2003 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 11