>ntvangt u je recepten hapjeS van door Ciska Cress Met tranen in mijn ogen en een ontzettend zwaar hart heb ik weer afscheid genomen van mijn vrienden. Deze keer voor iets langer, want bij mijn thuiskomst in Nederland wacht mij een verhuizing en die neemt zeker een paar maanden in beslag alvorens ik weer op orde ben. Te bedenken dat ik amper ben bijge komen van de renovatie van mijn huis in Sukabumi. Dat opknappen daar heeft ook veel meer tijd gekost. De vij vers hebben wij weer dichtgegooid met aarde en leuke tuintjes van gemaakt. We hebben geprobeerd de vijvers met daarin een aantal visjes te houden, maar elke dag had ik visite van ongeveer twintig katten, zowel binnen als buiten. Hoe ze binnenko men is me een raadsel, waarschijnlijk via het dak het balkon op. Ik heb ondertussen ook met alle buren kennis gemaakt. Erwan Albiasa, mijn linkerbuurman, is leraar op een lagere school. Snel raakten wij aan de praat over van alles en nog wat, en hij nodigde me uit om een dagje op school mee te maken. Twee dagen later werd ik om acht uur 's morgens opgehaald door een ojek. De school is gevestigd in een kampong in de ber gen en na een lange en ontzettend mooie rit op de brommer (auto's kun nen hier niet komen), werd ik met open armen ontvangen door Erwan en het hoofd van de school Ibu Titi Hati. Meteen werd me een kopje thee voorge zet en ik werd voorgesteld aan de andere leraren. De school Sekolah Dasar Negeri Babakan 3 is opgericht in 1977 door de pemerintah kabupaten Sukabumi (de gemeente Sukabumi)De school heeft 250 leerlingen en het aantal leerlingen per klas verschilt nogal. Eén Idas heeft 27 leerlingen en een andere klas heeft er maar liefst 68. De school heeft zes klas sen en acht leraren. Deze school is voor gezinnen die geen schoolgeld kunnen betalen, degenen die wel iets kunnen missen betalen 3500 rupiah per maand. Lesmateriaal, schriften en pennen krij gen zij van de school. Omdat ik niet met lege handen wilde komen, heb ik in Bandung vier kijkdozen met opgezette vlinders en andere insecten gekocht voor de biologieles. U kunt zich voorstellen hoe groot de blijdschap van de kinderen en leraren was. Tijdens de rondleiding door de school werd ik omringd door gillende kinderen en in elke klas werd ik begroet met een traditionele begroeting: je geeft een slap handje, het kind pakt je hand, geeft een handkus en brengt het naar zijn of haar voorhoofd. Dat is ontroerend maar ook erg vermoeiend om 250 keer je hand op te tillen. Wat ik tijdens de rondleiding zag is met geen pen te beschrijven. De lokalen, stuk voor stuk, zijn hard aan renovatie toe. Grote gaten in het dak, delen van de muren verzakt of kapot. Je kunt van de ene klas naar de andere kijken door de kapotte muren. En als het hard regent moeten de kinderen van het ene deel van het lokaal naar het andere deel verhui zen. Buiten de school staat een ingestort gebouwtje dat dienst doet als toilet. Ongetwijfeld was dat vroeger heel mooi geweest, maar helaas is het nu niet meer mogelijk om naar het toilet te gaan. Voor de jongens is het geen probleem, want die plassen wel in de open lucht, maar de dametjes willen voor geen goud te kijk staan. Heel soms ontvangt de school giften, dit geld wordt gebruikt om het hoognodige materiaal te kopen om het een en ander te repareren. Wat ik mij van vroeger nog vaag kan herinneren is dat wij naar school een trommeltje met nasi goreng meekregen om in de pauze te kunnen eten. Ook de kinderen hier willen graag buiten de deur berjajan, snoepen. Voor 100 rupia kopen ze dan een stukje pisang goreng of een tusuk baso. Buiten de school staan een aantal kaki lima's. In het half uurtje pauze rennen de kinderen naar deze stalletjes. De school is van zeven uur 's morgens tot en met twaalf uur en van tien tot half elf is er pauze. i4 moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 14