Damescompartiment Online Meer lezen over en door schrijfsters over Indië? Bezoek dan het Damescompartiment Online op htxptllwww. damescompartiment, nil Wilt u Vilan schrijven, dan kan dat ook: postbus 11082, 2301 EB Leiden. voor Aldert, trouwt ze in 1907 met Isaac Dermoüt, een jurist. Dan is zij al een kleine twee jaar terug in Indië. Ze krijgen twee kinderen: het meisje Ettie (1908) en Hans (1910). Met Isaac woont ze op verschillende plaatsen in Indië tot ze in 1933 voor goed naar Nederland gaan. Indië nam ze mee in haar hart, en haar herinneringen verwoordde ze in haar werk. Haar eerste boek, Nog pas gisteren verschijnt in 1951, als ze 63 jaar is, dankzij Johan van der Woude die haar werk leest. Zij toonde zich verlegen: "Iedereen bij me thuis lacht me een beetje uit over wat ik heb geschreven. Een kist vol, zeggen ze. Niet echt uitlachen, maar toch. Zoudt u het eens willen lezen en eer lijk zeggen wat u ervan denkt, ook als 't helemaal niets is, helemaal niets waard? Ik weet 't niet, en zult u 't me dan eerlijk, écht zeggen?" Dit was het begin van een moeizame maar steeds vaker geroemde ontwikkeling als auteur. Latere boeken werden ver taald en in verschillende landen uit gebracht. In 1962 werd ze de eerste Nederlandse auteur die in de Penguin Classics een plaats kreeg met The ten thousand things. Johan van der Woude schreef een biografie Maria Dermoüt. De vrouw en de schrijfster (1973). Gouden g'eneratie Haar romans, novellen en verhalen verhieven Maria Dermoüt tot een van de grootste romancières uit het Nederlandse taalgebied. Of nee, Nederlands, misschien is dat woord te hoekig voor haar, te veel verwant Niet alleen Maar succes vergoedt nooit het gemis van geliefden. Haar zoon Hans overleed in 1945, zonder dat zij hem in tien jaar gezien had. In 1952 verloor ze haar man. Dan is er haar dochter Ettie nog die haar helpt, die met haar meegaat op vakanties en die tot het allerlaatste ook bij haar is. Maria Dermoüt overleed op 27 juni 1962, in Den Haag. Tegen haar dochter zei ze: "Soms, soms even zijn wij toch niet alleen." met botte doortastendheid, naar kloeke zinnen die zeggen waar het op staat. Dat woord past haar niet. Zij schreef zoals zij was, Indisch. Haar romans en verhalen zijn lyrisch, poë tisch, on-Nederlands van klank en ritme en zij bezingen met onderto nen van fascinatie hetgeen voorbij ging. Indië, het leven daar. Dat wat bestond en beschreven kon worden: een tuin op de Molukken die mevrouw van Kleyntjes behoorde {De tienduizend dingen) en een een zaam meisje in het grote huis Nog pas gisteren). Dan was er dat andere, wat ook bestond maar niet altijd gezegd kon worden: waarom dood niet altijd voorbij is, en dat schelpen en sieraden een ziel kunnen hebben waarin kwaad huist. Zoals het werk van Maria Dermoüt is, zo moet zij geweest zijn. Levend tussen hier en daar, in Indië geboren, in Nederland geweest. Zij kende Indië, was deel van Indië. Maar ook van Nederland. Dat maakt Maria Dermoüt uniek: zij behoorde tot die gouden generatie die Indië kende, en zij kon dat land in haar werk bewa ren. Wie zij precies was en hoe zij voelde, staat in geen van de genoem de biografieën. Zo ergens, is zij te vinden in haar prachtige romans. 47 ste jaargang - nummer 11 - mei 2003 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 17