Westerse kunstenaars Veilingmeester Jan Pieter Glerum schrijft om de maand een artikel over koloniale en Indonesische schilderkunst. Dit is het tweede deel uit de serie van zes. door Jan Pieter Glerum In het vorige artikel in deze reeks heb ik geprobeerd een overzicht te geven van het 'autochtone' schilderen op Bali. Hieronder een overzicht van de westerse kunstenaars die vooral in de eerste helft van de twintigste eeuw bijge dragen hebben tot de artistieke roem van het eiland. Wijnanti Otto Jan Nieuwenkamp (1874 - 1950) Het moet in 1904 een merkwaardig gezicht geweest zijn toen op Bali een Nederlander met tropenhelm op en tekenbenodigdheden onder de arm fiet send het eiland doortrok. Dusdanig bij zonder dat een tempelreliëf in het Noord Balische Kubutambahan deze scène afbeeldt. De fietser was de tekenaar/illu strator W. O. J. Nieuwenkamp. Hij was de eerste westerse kunstenaar die de schoonheid van het eiland docu menteerde in zijn boeken Bali en Lombok en Zwerftochten op Bali. Nieuwenkamp had het eiland ontdekt na contacten met de etnograaf G. P. Rouffaer. Hij had zich voor zijn tweede reis in 1906 terdege gedocumenteerd door voor zijn vertrek ook de collectie Balische kunst in Leiden te bestuderen. Overigens viel deze reis samen met de Puputan, maar Nieuwenkamp had van luitenant-generaal van Heutsz speciale toestemming gekregen de invasietroepen te begeleiden. Nieuwenkamp wist zelfs uit de verwoesting van Denpasar nog een aantal objecten voor het Volkenkundig Museum in Leiden te red den. Het beeld dat Nieuwenkamp in zijn boe ken over Bali schetste, was een paradij selijk, nog onbedorven eiland. Het werd op de eerste tentoonstelling van Balische kunst in 1917 tentoongesteld in het Amsterdamse Arti et Amicitiae. Jan Poortenaar 1886 19b8) Toen de kunstenaar Jan Poortenaar en zijn vrouw het eiland bezochten in 1921 was het eiland al drastisch veranderd. In 1914 had de Koninklijke Paketvaart Maatschappij het eiland tot bestemming gekozen en zorgde zo voor een toene mend aantal toeristen. Poortenaars kunstreis wordt gedocumenteerd door een groot aantal tekeningen en etsen. Vooral de kunstwerken van de Adrien Jean le Mayeur de Merpres Borubudur zijn indrukwekkend en zijn amusante Kunstreis in de Tropen dat ver haalt over het wel en wee van het moderne toerisme, waarbij hij aantekent: 'Wordt Bali een mode dan is het met Bali gedaan.' Walter Spies (1 895 I 942) En Bali werd een mode. Niet alleen bepaald door het massatoerisme, maar ook door een internationale high society op zoek naar het paradijselijke eiland.dat inmiddels ook internationaal bekend was. Een vast onderdeel van het door de K.P.M. aangeboden excursieprogramma op Bali werd gevormd door een rondlei ding door de beroemde schilder Walter Spies. Walter Spies werd geboren bij Moskou, maar had in Dresden een opleiding als schilder en musicus voltooid. In 1923 scheepte Spies zich in op het vracht schip Hamburg om ergens in de tropen zijn geluk te beproeven. Op Java aange- Schilderkunst op Bali

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 22