Schilderkunst op Bali Willem Gerard Hofker vooral van de bewoonsters ervan. Zijn lichte impressionistisch geschilderde doeken kon Hofker, mede door de bewondering voor zijn werk van zijn Japanse kampcommandant, ook in gevangenschap blijven maken. Na de kamptijd keerden de Hofkers terug naar Nederland, waar Willem aan de hand van eerder gemaakte schetsen nog lang 'Indonesische impressies' maakte. Ad rien Jean le Mayeur de Merpres (1880 - 1958) Wie tegenwoordig Sanur bezoekt, kan even rust vinden in het Le Mayeur Museum; het woonhuis op het strand van de kunstenaar A. J. le Mayeur de Merpres. Na veel omzwervingen had deze Belgische schilder zich in 1932 op Bali gevestigd. In 1935 trouwde hij er met zijn favoriete model de Legong dan seres Ni Pollok en samen behoorden ze tot de attracties van Bali. De K.P.M. organiseerde excursies naar hun huis dat helemaal vol hing (hangt) met Le Mayeurs werken. Pollok danste, er werd gedineerd en uiteraard kon men het werk van de meester aanschaffen. Opvallend in het impressionistische werk van de colorist Le Mayeur is het spel van licht en donker, waarmee hij Pollok afbeeldt. Als Belg kon Le Mayeur tijdens de oorlog rustig doorwerken om meteen daarna weer van het beginnend toerisme te profiteren. Hij bemoeide zich weinig met zijn collega's en de Balische bevol king en leefde zoals hij het zelf schrijft 'exclusivement pour mon art' tot zijn dood (1958) in Brussel. Tkeo Meier (1908 - 1982) De in Basel geboren Zwitserse schilder Theo Meier ontvluchtte al jong zijn geboorteland. Gauguin was artistiek zijn grote voorbeeld en dus lag het voor de hand dat hij zich rond 1930 op Tahiti vestigde. Zijn verblijf was slechts van korte duur, want in 1935 vestigde de schilder zich op Bali. In het felle expressieve kleurengamme van Gauguin schilderde Meier in zijn atelier in Giseh (het oude atelier van Spies) landschappen, naakten en voor stellingen uit het dagelijks leven op Bali. Om iets bij te verdienen ver kocht Meier aan passerende toeristen batiks en houtsnijwerk en erotische tekeningen van zijn Balische kunstenaarsvrienden. A rie Smit (denoren in 1916) De schilders Arie Smit en Han Snel (geboren in 1925) waren beiden als soldaat naar Indonesië gekomen. Smit al in 1938 en Snel in 1946. Na de Soevereiniteitsoverdracht had den beiden voor het Indonesische staatsburgerschap gekozen en zich op Bali geves tigd, waar vooral Arie Smit een belangrijke rol zou spelen. Hij stelde zijn atelier open voor jonge kunstenaars, die hij voor zag van modern materiaal en verenigde in de Young artists of Penestanan. Hoewel Smit beïn vloeding van zijn jonge leerlin gen trachtte te vermijden, was het onvermijdelijk dat zijn wat gestileerde manier van schilde ren met felle kleuren en zware contourlijnen door zijn pupillen geïmi teerd werd. De opsomming kan nog eindeloos uitge breid worden met Nederlandse en bui tenlandse kunstenaars: De op Java geboren Charles Sayers (1901 - 1943), van wie weinig werk bekend is omdat zijn belangrijke inzending helaas ver brand is op de Koloniale Tentoonstelling in Parijs; De Fries Auke Sonnega (1910 - 1963), wiens karakteristieke por tretten met felle kleuren en zware con touren zeer werden bewonderd door president Sukarno; Willem Dooijewaard (1892 -1980) en zijn vriend de Oostenrijker Roland Strasser (1895 - 1974), die zo nauw samenwerk ten dat hun naakten en scènes uit het dagelijks leven op Bali makkelijk verwis selbaar zijn; De wat excentrieke (Salvador Dali was zijn voorbeeld) Antonio Blanco (1927 - 1999) die in Ubud schitterende impressionistische naakten schilderde. Er zijn nog vele andere kunstenaars. Ook nu nog werken op Bali veel wester se kunstenaars, waarbij enkelen met veel talent. Ook nu is het de grote liefde voor het eiland en zijn bewoners, die deze, veelal jonge kunstenaars, verbindt met hun illustere voorgangers. Jan Pieter Glerum is directeur van Glerurn Kunst- en Antiekveilingen te Amsterdam, en Glerum Larasati Auctioneers te Singapore en Jakarta. Sinds 1990 organiseert hij regelmatig veilingen van in Indonesië vervaardigde schilderijen. 25 47 ste jaargang - nummer 11 - mei 2003

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 25