ht het verlangen van een oceaan
Een verkennend onderzoek naar
Indische hedendaagse beeldende kunst
en cultuuruitingen is samengesteld
door Dees Goosen, Johanna Jacobs
en Ton Thelen.
De titel van het project is ontleend
aan het gedicht van Indonesische
dichter Sitor Situmorang:
Satu rasa dua kematian
Satu kasih dua kesetian
Antara benua dan benua
Tertunggu rindu samudra
Tentoonstelling
Niet eerder was de Indische heden
daagse beeldende kunst onderwerp
van studie. Dit is om verschillende
redenen een gemis. De belangrijkste
reden is misschien wel dat de
Indische hedendaagse kunst
beschouwd kan worden als een
'voorteken' van wat er in Nederland,
maar ook in de rest van de wereld op
kunstgebied te gebeuren staat.
Door migratiestromen worden
oorspronkelijke leefgemeenschappen
steeds meer gemengd. In Nederland
leven sinds de jaren zestig niet alleen
veel Turken en Marokkanen, die als
gastarbeiders hier kwamen werken en
Eén gevoel - twee soorten dood
Eén liefde - twee soorten trouw
Tussen twee werelddelen in
Wacht het verlangen van een oceaan
hun gezinnen lieten overkomen.
Vanuit de voormalige Nederlandse
koloniën kwamen eveneens grote
bevolkingsgroepen naar Nederland
en sinds de jaren tachtig zoeken
vluchtelingen uit alle windstreken van
de wereld hier asiel. De Nederlandse
samenleving wordt steeds meer een
melting pot. Terwijl tradities blijven
voortleven, ontstaan andere vormen
van samenleven en vindt er op grote
schaal culturele uitwisseling plaats.
De Indische gemeenschap is in feite
de eerste grote groep die zich in het
naoorlogse Nederland vestigde.
Hoewel opgegroeid en opgevoed met
Nederlandse normen en waarden en
de Nederlandse taal, bracht deze
gemeenschap toch een eigen identi
teit mee. Uiteraard is deze identiteit
nooit eenduidig maar kent vele facet
ten en nuances.
Leidraad van dit project - de ten
toonstellingen en het boek - is de
vraag hoe het geworteld zijn in twee
culturen bij de verschillende kunste
naars zichtbaar is in hun werk. Langs
de tentoongestelde kunstwerken volgt
de toeschouwer als het ware de zoek
tocht die de kunstenaar zelf heeft
ondernomen naar het antwoord op
deze vraag. Is er zoiets als een geza
menlijke noemer 'typisch Indisch' of
KUNST-EN CULTUUR BIJLAGE MEI 2003
3