ht het verlangen van een oceaan Een verkennend onderzoek naar Indische hedendaagse beeldende kunst en cultuuruitingen is samengesteld door Dees Goosen, Johanna Jacobs en Ton Thelen. De titel van het project is ontleend aan het gedicht van Indonesische dichter Sitor Situmorang: Satu rasa dua kematian Satu kasih dua kesetian Antara benua dan benua Tertunggu rindu samudra Tentoonstelling Niet eerder was de Indische heden daagse beeldende kunst onderwerp van studie. Dit is om verschillende redenen een gemis. De belangrijkste reden is misschien wel dat de Indische hedendaagse kunst beschouwd kan worden als een 'voorteken' van wat er in Nederland, maar ook in de rest van de wereld op kunstgebied te gebeuren staat. Door migratiestromen worden oorspronkelijke leefgemeenschappen steeds meer gemengd. In Nederland leven sinds de jaren zestig niet alleen veel Turken en Marokkanen, die als gastarbeiders hier kwamen werken en Eén gevoel - twee soorten dood Eén liefde - twee soorten trouw Tussen twee werelddelen in Wacht het verlangen van een oceaan hun gezinnen lieten overkomen. Vanuit de voormalige Nederlandse koloniën kwamen eveneens grote bevolkingsgroepen naar Nederland en sinds de jaren tachtig zoeken vluchtelingen uit alle windstreken van de wereld hier asiel. De Nederlandse samenleving wordt steeds meer een melting pot. Terwijl tradities blijven voortleven, ontstaan andere vormen van samenleven en vindt er op grote schaal culturele uitwisseling plaats. De Indische gemeenschap is in feite de eerste grote groep die zich in het naoorlogse Nederland vestigde. Hoewel opgegroeid en opgevoed met Nederlandse normen en waarden en de Nederlandse taal, bracht deze gemeenschap toch een eigen identi teit mee. Uiteraard is deze identiteit nooit eenduidig maar kent vele facet ten en nuances. Leidraad van dit project - de ten toonstellingen en het boek - is de vraag hoe het geworteld zijn in twee culturen bij de verschillende kunste naars zichtbaar is in hun werk. Langs de tentoongestelde kunstwerken volgt de toeschouwer als het ware de zoek tocht die de kunstenaar zelf heeft ondernomen naar het antwoord op deze vraag. Is er zoiets als een geza menlijke noemer 'typisch Indisch' of KUNST-EN CULTUUR BIJLAGE MEI 2003 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 55