Dirk Oeghoede: 'Voor mij is er geen sprake van een verleden. Het is heden en actueel. Ik ben vaak in Indonesië en heb er veel contacten. Als ik bijvoorbeeld met bamboe werk dan zit ik als het ware in een prauw bamboe te snijden'. heeft, kan als een minder tijdgebon den verrijking worden beschouwd. Louki Boin toont op een overtuigen de manier aan dat rijkdom, luxe, overvloed en verfijning door mode ontwerpers van Indische afkomst werd geïntroduceerd in het toen stei le Nederland. Dees Goosen: 'Indisch-zijn..., gemengde gevoelens. Indisch-zijn..., iets wat er van mij nu óók mag zijn... Indisch-zijn, van waar het komt, naar waar het gaat. Mijn dromen dragen kleuren van de koelte en de tropen. Indisch-zijn..., het achtergela ten land van mijn ouders, waar niet gewoond wordt. Rumah anak, het huis van het kind, het huis dat gedroomd wordt...'. Otto van Eersel: 'Toen ik als kind in Indonesië woonde was ik dagen bezig vliegers te snij den. Dat was een precisiewerk. Dat mathematische en verfijnde dat in allerlei facetten van de Indonesische cultuur terug komt, denk aan de batikpatro nen, aan het fijne beeldhouwwerk, dat is het Indische in mijn werk. In mijn werk komen patronen, structu ren en technieken voortdurend terug. Het beeld zelf interes seert mij meer dan de imitatie van het beeld. Daardoor werk ik abstract waardoor ik alle kan ten uit kan'. ties getoonde en in dit boek afgebeel de kunstwerken deze ondersteunen of juist bevragen, is dit project niet bedoeld als de apotheose van een proces, maar als een bevruchtende bijdrage aan een discussie over de zo veel besproken en miskende multi culturele samenleving. Juist de lange duur van het integratie- en assimila tieproces van de Indische 'nieuwko mers' stelt in staat om dit proces op zijn toegevoegde en toevoegende waarde in te schatten. Jan Radersma: 'Ik ben, maar voel me ook echt een kind van twee werelden en culturen. Mijn vroegste herin neringen aan Indonesië werden verlevendigd tijdens een her nieuwd bezoek aan dit land in 1982. Toen ontdekte ik hoe sterk mijn affiniteit voor kleur en vorm in relatie tot de grond motieven in mijn werk verbon den zijn met de cultuur van Indonesië. Mijn werk werd na de terugkeer abstracter maar alle vormen zijn direct of indi rect afgeleid van herkenbare vormelementen' De beeldend kunstenaar en initiator van tal van culturele uitwisselingspro gramma's, Bert Hermens, weet uit eigen ervaring dat interactie en samenwerking tussen kunstenaars van verschillende werelddelen een meerwaarde heeft. Hij toont aan dat er geen suprematie van de westerse kunst bestaat, maar dat de westerse kunst veel kan leren van zogeheten achtergebleven gebieden of derde wereldlanden. Uit de aan deze thema's gewijde bij dragen in dit boek rijst de vraag of de aanverwante gebieden van de kunst in eenzelfde spanningsveld en dyna miek zijn opgenomen. Hoewel vele meningen en standpun ten in de bijdragen aan dit boek de revue passeren en de op de exposi- Boek Tussen twee werelddelen in, wacht het verlangen van een oceaan. Een verkennend onderzoek naar Indische hedendaagse beeldende kunst en cultuuruitingen door Dees Goosen, Johanna Jacobs, Ton Thelen, Kempen: 220 pagina's (paperback) ISBN 90 66 57 03 26 Prijs: 29,25. Met deze kortingsbon 25,- Verkrijgbaar in Museum Nusantra en Stedelijk Museum Het Prinsenhof te Delft, World Art Delft en in de boekhandel. ADVERTORIAL- KUNST-EN CULTUUR BIJLAGE MEI 2003 Tussen twee werelddelen in. wacht het verlangen van een oceaan'

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 59