Dirk Oeghoede:
'Voor mij is er geen sprake van een verleden. Het is heden en actueel. Ik
ben vaak in Indonesië en heb er veel contacten. Als ik bijvoorbeeld met
bamboe werk dan zit ik als het ware in een prauw bamboe te snijden'.
heeft, kan als een minder tijdgebon
den verrijking worden beschouwd.
Louki Boin toont op een overtuigen
de manier aan dat rijkdom, luxe,
overvloed en verfijning door mode
ontwerpers van Indische afkomst
werd geïntroduceerd in het toen stei
le Nederland.
Dees Goosen:
'Indisch-zijn..., gemengde
gevoelens. Indisch-zijn..., iets
wat er van mij nu óók mag
zijn... Indisch-zijn, van waar
het komt, naar waar het gaat.
Mijn dromen dragen kleuren
van de koelte en de tropen.
Indisch-zijn..., het achtergela
ten land van mijn ouders, waar
niet gewoond wordt. Rumah
anak, het huis van het kind, het
huis dat gedroomd wordt...'.
Otto van Eersel: 'Toen ik als
kind in Indonesië woonde was
ik dagen bezig vliegers te snij
den. Dat was een precisiewerk.
Dat mathematische en verfijnde
dat in allerlei facetten van de
Indonesische cultuur terug
komt, denk aan de batikpatro
nen, aan het fijne
beeldhouwwerk, dat is het
Indische in mijn werk. In mijn
werk komen patronen, structu
ren en technieken voortdurend
terug. Het beeld zelf interes
seert mij meer dan de imitatie
van het beeld. Daardoor werk
ik abstract waardoor ik alle kan
ten uit kan'.
ties getoonde en in dit boek afgebeel
de kunstwerken deze ondersteunen
of juist bevragen, is dit project niet
bedoeld als de apotheose van een
proces, maar als een bevruchtende
bijdrage aan een discussie over de zo
veel besproken en miskende multi
culturele samenleving. Juist de lange
duur van het integratie- en assimila
tieproces van de Indische 'nieuwko
mers' stelt in staat om dit proces op
zijn toegevoegde en toevoegende
waarde in te schatten.
Jan Radersma:
'Ik ben, maar voel me ook echt
een kind van twee werelden en
culturen. Mijn vroegste herin
neringen aan Indonesië werden
verlevendigd tijdens een her
nieuwd bezoek aan dit land in
1982. Toen ontdekte ik hoe
sterk mijn affiniteit voor kleur
en vorm in relatie tot de grond
motieven in mijn werk verbon
den zijn met de cultuur van
Indonesië. Mijn werk werd na
de terugkeer abstracter maar
alle vormen zijn direct of indi
rect afgeleid van herkenbare
vormelementen'
De beeldend kunstenaar en initiator
van tal van culturele uitwisselingspro
gramma's, Bert Hermens, weet uit
eigen ervaring dat interactie en
samenwerking tussen kunstenaars
van verschillende werelddelen een
meerwaarde heeft. Hij toont aan dat
er geen suprematie van de westerse
kunst bestaat, maar dat de westerse
kunst veel kan leren van zogeheten
achtergebleven gebieden of derde
wereldlanden.
Uit de aan deze thema's gewijde bij
dragen in dit boek rijst de vraag of de
aanverwante gebieden van de kunst
in eenzelfde spanningsveld en dyna
miek zijn opgenomen.
Hoewel vele meningen en standpun
ten in de bijdragen aan dit boek de
revue passeren en de op de exposi-
Boek
Tussen twee werelddelen in, wacht het
verlangen van een oceaan.
Een verkennend onderzoek naar
Indische hedendaagse beeldende kunst
en cultuuruitingen
door Dees Goosen, Johanna Jacobs,
Ton Thelen,
Kempen: 220 pagina's (paperback)
ISBN 90 66 57 03 26
Prijs: 29,25.
Met deze kortingsbon 25,-
Verkrijgbaar in Museum Nusantra en Stedelijk
Museum
Het Prinsenhof te Delft, World Art Delft en
in de boekhandel.
ADVERTORIAL-
KUNST-EN CULTUUR BIJLAGE MEI 2003
Tussen twee
werelddelen in.
wacht het verlangen
van een oceaan'