Wie van Indië houdt, hoort en leest er graag over. Verhalen, kranten van toen en daar, boeken. Hoe was het toen en daar, wat werd er gezegd en door wie? Ik zoek de antwoorden. En daarbij vraag ik steeds: waar zijn toch de vrouwen in de vaderlandse letteren? door Vilan van de Loo Met een artikel over Ems van Soest begon in augustus 2000 deze reeks over Indische, Nederlandse en Indonesische vrouwelijke auteurs die over Indië schreven. Portretten waren het, van bijzondere schrijf sters. Hun leven en werk in vogel vlucht, met daarbij vaak bijzondere afbeeldingen. Ik publiceerde onder andere over Diet Kramer, Lin Scholte, Raden Adjeng Kartini, en recent over Jeanne Reyneke van Stuwe. Mijn liefde voor deze bijzon dere schrijfsters blijft bestaan en het onderzoek naar hen gaat door, mede dankzij lezers en lezeressen van Moesson. Dankzij hen kreeg ik bij zonder fotomateriaal, werd attent gemaakt op boeken en ontving ik waar nodig correcties en waar moge lijk advies en bemoediging. Voor alles zeg ik u hartelijk dank. Reacties Wie over vrouwen publiceert, kan erop rekenen vroeger of later een boze mijnheer tegen te komen. 'Bent u soms tegen mannen?' vraagt hij dan beschuldigend, en voegt er in dezelfde adem aan toe: 'het maakt toch niets uit of een boek door een man of een vrouw geschreven is.' Het verbaast me iedere keer dat te horen. Welnee, tegen mannen ben ik niet. Waarom zou ik? Dat vergeet de boze mijnheer me te vertellen. Met zijn bewering ben ik het oneens. Een auteur is geen machine, maar een mens van vlees en bloed, die een wereld schept in een boek. Iedere auteur is uniek door een combinatie van factoren als afkomst, levenserva ring en ook het man of vrouw zijn. Ja, het maakt wat uit. Meestal wel. Dat lees ik in de oude verhalen geschreven door wanhopige Nederlandse vrouwen die pas aange komen in Indië opeens een huishou den moeten opzetten. Ik lees het in Anak Kompenie (1965) van Lin Scholte. Zij vertelt het verhaal van haar moeder, waardoor wij het vrou wenbestaan in de tangsi's van bin nenuit kennen. En wat te denken over de tantes in Indisch Zwijgen van Anneloes Timmerije en Mevrouw mijn moeder van Yvonne Keuls? Ik constateer dat vrouwen vaak eigen onderwerpen hadden en een eigen manier van kijken. Niet altijd; bij Beb Vuyk lezen we over mannenvriend- schappen zonder enkele vrouwelijke invalshoek. Wat dat nu precies is, het vrouwelijk perspectief, is de rode draad in mijn onderzoek. Indische vertelsters In september van dit jaar bestaat het Damescompartiment als zodanig drie jaar. Een vruchtbare tijd. moessQn 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 20