Kunstkring in Batavia vanaf dat moment de Bataviaasche Kunstkring. Binnen de bond werden tentoon stellingen uitgewisseld. Organisatorisch en financieel was het echter nog niet mogelijk om een tentoonstelling uit Europa te laten overkomen. Pas in 1934 kon het publiek voor het eerst kennismaken met kunst uit Europa. In een tentoonstelling gefinancierd door verffabrikant Regnault was voor het eerst hedendaagse kunst uit Europa in Nederlands-Indië te zien. Mooi Indië Het relatieve culturele isolement leidde ertoe dat, een enkele uitzondering daargelaten, de schilderkunst in Indië in de jaren twintig de smaak van het algemeen conservatieve publiek volgde. Een groep traditionele schilders beantwoordde graag aan de vraag van dit publiek. De jonge schilder Soedjojono, die later een belangrijke rol zou gaan spelen in de ontwikkeling van de Indonesische schilderkunst, noemde deze schilders smalend 'Mooi-Indië' schilders. Kunstenaars die, volgens hem, op een oppervlakkige manier een geromantiseerd Indië schilderden. De bekendsten onder hen, Dezentjé, Eland, Dake en Adolfs waren vrijwel allen autodidact en hanteerden een figuratief- impressionistische stijl. Ze hadden een hoge productiviteit en herhalen steeds dezelfde thema's. De schilderijen waren op bestelling te koop. Het was zeer gebruikelijk om bij een jubileum of een afscheid een werk van Dezentjé, Eland, Dake of Adolfs cadeau te krijgen. Leo Eland hield er zelfs een boekje op na waarin een aantal standaard werken stonden waaruit men kon kiezen. Al naar gelang de wensen van de klant konden deze aangepast 15 modernisme 48 ste jaargang - nummer 3 - september 2003

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 15