Kunstkring in Batavia vanaf dat
moment de Bataviaasche Kunstkring.
Binnen de bond werden tentoon
stellingen uitgewisseld.
Organisatorisch en financieel was
het echter nog niet mogelijk om een
tentoonstelling uit Europa te laten
overkomen. Pas in 1934 kon het
publiek voor het eerst kennismaken
met kunst uit Europa. In een
tentoonstelling gefinancierd door
verffabrikant Regnault was voor het
eerst hedendaagse kunst uit Europa
in Nederlands-Indië te zien.
Mooi Indië
Het relatieve culturele isolement
leidde ertoe dat, een enkele
uitzondering daargelaten, de
schilderkunst in Indië in de jaren
twintig de smaak van het algemeen
conservatieve publiek volgde.
Een groep traditionele schilders
beantwoordde graag aan de vraag
van dit publiek.
De jonge schilder Soedjojono, die
later een belangrijke rol zou gaan
spelen in de ontwikkeling van de
Indonesische schilderkunst, noemde
deze schilders smalend 'Mooi-Indië'
schilders. Kunstenaars die, volgens
hem, op een oppervlakkige manier
een geromantiseerd Indië
schilderden. De bekendsten onder
hen, Dezentjé, Eland, Dake en
Adolfs waren vrijwel allen autodidact
en hanteerden een figuratief-
impressionistische stijl. Ze hadden
een hoge productiviteit en herhalen
steeds dezelfde thema's.
De schilderijen waren op bestelling
te koop. Het was zeer gebruikelijk
om bij een jubileum of een afscheid
een werk van Dezentjé, Eland,
Dake of Adolfs cadeau te krijgen.
Leo Eland hield er zelfs een boekje
op na waarin een aantal standaard
werken stonden waaruit men kon
kiezen. Al naar gelang de wensen
van de klant konden deze aangepast
15
modernisme
48 ste jaargang - nummer 3 - september 2003