MEDITATIONS FROM FLORIDA hitam Piring BS® door Juul Lentze Muziek brengt herinneringen boven. Als ukkies zaten we al geregeld met onze neuzen boven op de Erres radio die in de grote eetkamer in een hoek stond. We vonden de muziek door aan de knoppen te draaien en de naald, die de zenders aangaf met behulp van 't 'kattenoog', op de juiste plaats te manoeuvreren. Pa had ons geleerd hoe dat moest. Wanneer er iets bijzon ders te beluisteren viel schoof hij een eetstoel voor de radio en trakteerde ons op de muziekgeschiedenis die via de Erres de kamer invloeide. Mijn moeder neuriede vaak en ook dat klonk ons als muziek in de oren. Geen wonder dat muziek bij ons altijd een belangrijke plaats innam. Vlak na de oorlog waren we nog geen radio rijk en luisterden we naar de muziek die via het open raam van de buren, die er wel één bezaten, onze oren bereikte. Zo hoorden we Ella Mae Morse's 'Cow-cow boogie'. Geweldig, vonden wij. We wisten niet eens wat een boogie was. Later zag ik die 78-toeren grammofoonplaat. Er zat een zwart etiket op met een gebouw met een koepel. Het Capitol-label, een nieuwe grammofoonplaten maatschappij, in 1942 te Hollywood opgericht door onder andere Johnny Mercer. De platen van Capitol verkochten goed en raakten bekend over de hele wereld. Wij wisten van dit alles natuurlijk niets in het begin van de jaren vijftig op de suikerfabriek in Tajoe, waar tijdens het jaarlijkse maalfeest 's avonds werd gedanst. Wij jongelui mochten dan naar Semarang om, zoals de chauffeur van onze jeep het noemde, piring hitam te kopen voor de dans avond. Dat was ons wel toevertrouwd. We kochten onder andere de 'Cow- cow Boogie', de 'Blacksmith Blues', beide gezongen door Ella Mae, 'Goodnight Irene' van Jo Stafford, Tennessee Ernie Ford met de 'Shotgun Boogie', en soedah nog veel meer. Allemaal uitgebracht op het Capitol- label. Je had de ouderen moeten zien dansen op al dit moois! Het was een groot succes. In Holland kochten we de hits van de dag op dezelfde breekbare 78-toeren piring hitam en ook hier hadden vele het paarse etiket met de koepel en de naam Capitol. Luisterden we toen niet naar Kay Starr, Nat King Cole, Les Paul en Mary Ford en Frank Sinatra? En toen, ontelbare jaren later, bezochten we Hollywood, beter gezegd een nicht die voor Capitol werkte, en we stapten door dezelfde voordeur naar binnen die deze mensen vroeger ook gebruikten. We kwamen in een lobby behangen met platina platen, de platen van Capitol artiesten waarvan er meer dan een miljoen waren verkocht. Je had die van de Beatles moeten zien. Als Sinatra-fan wou ik weten waar hij zijn beste muziek had gemaakt. Sandy bracht ons door een lange corridor naar Studio A. Frank stond of zat dan op een hoge kruk voor de microfoon met z'n 'fedora' (hoed) op half acht en zong zichzelf de muziekgeschiedenis in. Zijn Capitol platen worden betoel als zijn beste muziek beschouwd. Toen gingen we naar het terras bovenop de Capitol Tower die toen het eerste cirkelvormige multi-verdie- ping gebouw in 't land was. Het staat op de hoek van Hollywood Boulevard en Vine Street en is de bron van zo veel populaire muziek die herinnerin gen met zich brengt. Kay Starr zong lang geleden op een Capitol piring hitam: Old records bring old memories. Een waarheid als een koe. Vorige maand zag u in Moesson de schoolfoto's van Bertus Simons. Deze maand die van zijn vrouw Agnes (Deetje) Mansveld (1925). 'Ik was op deze foto tien jaar en zat in de vierde klas. Mijn onderwijzer heette meneer Frackers. Ik was niet goed in breuken, en op een dag heb ik meneer Frackers een gemene streek geleverd. Meneer Frackers was bevriend met mijn ouders, dus als ik op school stout was geweest, kreeg ik thuis een pak op mijn donder. Op een middag kregen we breuken uitgelegd, en meneer Frackers vroeg mij of ik het snapte. Hij timmerde zo'n beetje op het schoolbord, dat met twee pinnen vastzat op een ezel. En elke keer als ik zei dat ik er niets van snapte begon hij te bulderen. Nou, toen kwam de duivel in me los. Ik weet niet hoe ik erbij kwam, maar ik had al gezien dat een pin loszat, dus ik bleef zeggen dat ik het niet snapte. Meneer Frackers bleef maar op dat bord slaan totdat die ene pin er uit vloog en het bord op zijn teen viel! Hahaha.' "s Middags kreeg ik thuis wel met de rotan over mijn moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 38