Insulinde en Europa Deze twee vrouwenbeelden flankeren de hoofdingang van het voormalige kantoor van de Nederlandsche Handelsmaatschappij. Deze maatschappij werd in 1824 door Koning Willem I opgericht om de handel met de kolonieën te stimuleren. In 1926 werd het nieuwe kantoor aan de Vijzelstraat 32 in Amsterdam betrokken. Dit gebouw is het belangrijkste bouwwerk van architect K.P.C. de Bazel. Iedere maand bespreekt Frans Leidelmeijer een kunstobject dat ontstaan is uit de Europese en Indische kruisbestuiving. De twee gevelbeelden zijn van de hand van beeldhouwer Joseph Mendes da Costa (1863-1939). Hij haalde de Nederlandse beeldhouwkunst aan het begin van de twintigste eeuw uit het slop en gaf deze een nieuwe impuls. Joseph Mendes da Costa wordt gezien als één van de belangrijkste beeldhou wers van zijn tijd. Zijn werk is bepa lend geweest voor de nieuwe generatie beeldhouwers die na hem kwam. Mendes is van Portugees-joodse afkomst. In zijn oeuvre komen dan ook veel joodse types voor, die hij in de oude Jodenbuurt rond het Amsterdamse Waterlooplein zag. Hij werd vooral bekend door de uitbeelding van aandoenlijke dier figuren die hij in Artis observeerde. Van zijn hand zijn ook een Javaans echtpaar en een tweetal Javaanse danseressen bekend. Hij werkte in brons, maar vooral in grès cérame (steengoed) dat hij met een zout- glazuur bedekte. In de strenge gestil- leerdheid, die kenmerkend is voor zijn werk, zijn de invloeden van de Oud- Egyptische en Assyrische kunst terug te vinden. Hij bestudeerde deze kunst in het Museum voor Oudheden in Leiden. Ook kenmerkend voor zijn werk is de zogenaamde frontale compositie. Hierbij ligt, zoals ook bij deze twee beelden, de nadruk op het brede maar platte voorvlak. De beeldhouwkunst van de Middel eeuwen en het oude Azië waren een andere belangrijke inspiratiebron voor hem. Zijn werk vertoont, net als het werk uit die tijd, vaak een verheven symboliek. Kenmerken die we ook bij de twee vrouwbeelden Insulinde en Europa zien. Mendes gaf Insulinde (Indië) een Aziatisch voorkomen. Ze is barrevoets, heeft gesloten ogen en bedekt met gekruiste handen haar borsten. Ze is introvert, passief en stelt de gekoloni seerde voor. Europa (Nederland, de Nederlandsche Handelsmaatschappij) daarentegen heeft de ogen wijd open en laat haar handpalmen zien. Ze is extravert, ondernemend en stelt de kolonisator voor. De beelden zijn uit gehakt in syeniet. Hetzelfde gesteente dat de oude Egyptenaren gebruikten om obelisken te maken. 48ste jaargang - nummer 4 - oktober 2003 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 19