-v'i
Naam: Ben Mesrits
Geboren: 19 juni 1962, Semarang
Beroep: Leraar op de St. Annaschool
in Arnhem
Maandag 1 september
Mijn wekker gaat na lange tijd weer
om half zeven. Ik begin m'n dag met
een verfrissende douche en een grote
mok koffie. Meestal zet ik de tv aan
en kijk ik naar het nieuws. Ik rijd met
mijn snelle, zwarte Subaru naar
school. Het is druk en ik moet me
duidelijk aanpassen aan het stads
verkeer en de ochtendspits.
Op school zie ik mijn collega's weer
voor het eerst sinds de vakantie.
We wisselen wetenswaardigheden en
vakantienieuwtjes uit. Om tien voor
half negen komen de kinderen drup
pelsgewijs het schoolplein op. Zo te
zien moeten zij ook weer wennen.
Sommige kinderen zijn erg verlegen,
anderen juist verschrikkelijk nieuws
gierig. Je kan aan de ouders zien dat
ze benieuwd zijn bij wie hun kind dit
schooljaar zit. Dit jaar geef ik les aan
groep zeven. Zodra de kinderen de
klas binnengaan, zie ik de spanning
op hun gezichten. Een nieuwe Was,
een nieuwe meester, een nieuwe
sfeer. Het schoolleven gaat weer van
start na een lange, hete zomervakan
tie en het is voor iedereen wennen
om weer de dagelijkse gang van
zaken op te pakken. Na een minuut
of tien wordt de sfeer wat losser.
De Wnderen mogen hun vakantie
verhalen in de Was vertellen.
Deze ochtend zijn we een taalles
begonnen. Na de pauze staat een
rekenles op het programma; pittige
stof voor deze nieuwe groep!
Dinsdag 2 september
De tweede schooldag. In de ochtend
oefenen we gezamenlijk een taalles.
Het is stil en iedereen is druk met zijn
eigen werk. Daarna gaan we met z'n
allen naar buiten om een spannend
partijtje slagbal te spelen. In de mid
dag staat aardrijkskunde op het pro
gramma. We beWjken de aarde en de
Wnderen maken kennis met begrip
pen als 'evenaar' en 'meridianen'.
Woensdag 3 september
De dag begint met een rekenles; een
zogenaamde projecttaak 2-tallen.
Met z'n tweeën moeten de Wnderen
een vraagstuk oplossen, de stof wordt
gezamenlijk nagekeken en de Wnde
ren dragen interessante oplossingen
aan. Als afsluiting van deze
woensdagochtend staat er een
tekenopdracht op het programma.
De Wnderen maken een soort
mozaïek met felgeWeurde vlaWcen.
Op woensdag eindigt de schooldag
al om twaalf uur.
Donderdag 4 september
We beginnen de ochtend weer met
een taalles: werkwoorden in de tegen
woordige en verleden tijd. Dit is voor
een aantal Wnderen moeilijke stof.
Na de pauze wordt er gerekend en
geoefend met tafelsommen. In de
middag spelen we een spannend par
tijtje slagbal. Een aantal meisjes is erg
goed in dit spelletje. Sommigen slaan
zelfs meerdere homeruns. Aan het
eind van de middag is er tijd voor een
les Engels. De meeste kinderen vin
den dit leuk en zijn erg enthousiast.
Vrijdag 5 september
Om half negen starten we de dag
met deelsommen. Niet echt gemak
kelijk voor de Wnderen, maar samen
komen we er uit. Het laatste deel van
de ochtend doen we een woorden-
schades en daarna Wassikaal lezen,
's Middags een taalles waarin
spelling en deelwoordvormen aan
bod komen. Vervolgens stoom af
blazen en naar buiten om nog even
te genieten van de mooie nazomer.
De laatste twintig minuten van de
middag gaan de Wnderen verder met
hun tekenopdracht. Om kwart over
drie is het tijd om het eerste weekend
in te luiden. De hulpgroep heeft als
taak de Was netjes op te ruimen.
Ik vond het een leuke, interessante,
maar vermoeiende week. Het is voor
al weer wennen aan het vele praten
en uitieggen.
48ste jaargang - nummer 4 - oktober 2003
43
«SECTW I
W
foto: Nancy Matser.