-v'i Naam: Ben Mesrits Geboren: 19 juni 1962, Semarang Beroep: Leraar op de St. Annaschool in Arnhem Maandag 1 september Mijn wekker gaat na lange tijd weer om half zeven. Ik begin m'n dag met een verfrissende douche en een grote mok koffie. Meestal zet ik de tv aan en kijk ik naar het nieuws. Ik rijd met mijn snelle, zwarte Subaru naar school. Het is druk en ik moet me duidelijk aanpassen aan het stads verkeer en de ochtendspits. Op school zie ik mijn collega's weer voor het eerst sinds de vakantie. We wisselen wetenswaardigheden en vakantienieuwtjes uit. Om tien voor half negen komen de kinderen drup pelsgewijs het schoolplein op. Zo te zien moeten zij ook weer wennen. Sommige kinderen zijn erg verlegen, anderen juist verschrikkelijk nieuws gierig. Je kan aan de ouders zien dat ze benieuwd zijn bij wie hun kind dit schooljaar zit. Dit jaar geef ik les aan groep zeven. Zodra de kinderen de klas binnengaan, zie ik de spanning op hun gezichten. Een nieuwe Was, een nieuwe meester, een nieuwe sfeer. Het schoolleven gaat weer van start na een lange, hete zomervakan tie en het is voor iedereen wennen om weer de dagelijkse gang van zaken op te pakken. Na een minuut of tien wordt de sfeer wat losser. De Wnderen mogen hun vakantie verhalen in de Was vertellen. Deze ochtend zijn we een taalles begonnen. Na de pauze staat een rekenles op het programma; pittige stof voor deze nieuwe groep! Dinsdag 2 september De tweede schooldag. In de ochtend oefenen we gezamenlijk een taalles. Het is stil en iedereen is druk met zijn eigen werk. Daarna gaan we met z'n allen naar buiten om een spannend partijtje slagbal te spelen. In de mid dag staat aardrijkskunde op het pro gramma. We beWjken de aarde en de Wnderen maken kennis met begrip pen als 'evenaar' en 'meridianen'. Woensdag 3 september De dag begint met een rekenles; een zogenaamde projecttaak 2-tallen. Met z'n tweeën moeten de Wnderen een vraagstuk oplossen, de stof wordt gezamenlijk nagekeken en de Wnde ren dragen interessante oplossingen aan. Als afsluiting van deze woensdagochtend staat er een tekenopdracht op het programma. De Wnderen maken een soort mozaïek met felgeWeurde vlaWcen. Op woensdag eindigt de schooldag al om twaalf uur. Donderdag 4 september We beginnen de ochtend weer met een taalles: werkwoorden in de tegen woordige en verleden tijd. Dit is voor een aantal Wnderen moeilijke stof. Na de pauze wordt er gerekend en geoefend met tafelsommen. In de middag spelen we een spannend par tijtje slagbal. Een aantal meisjes is erg goed in dit spelletje. Sommigen slaan zelfs meerdere homeruns. Aan het eind van de middag is er tijd voor een les Engels. De meeste kinderen vin den dit leuk en zijn erg enthousiast. Vrijdag 5 september Om half negen starten we de dag met deelsommen. Niet echt gemak kelijk voor de Wnderen, maar samen komen we er uit. Het laatste deel van de ochtend doen we een woorden- schades en daarna Wassikaal lezen, 's Middags een taalles waarin spelling en deelwoordvormen aan bod komen. Vervolgens stoom af blazen en naar buiten om nog even te genieten van de mooie nazomer. De laatste twintig minuten van de middag gaan de Wnderen verder met hun tekenopdracht. Om kwart over drie is het tijd om het eerste weekend in te luiden. De hulpgroep heeft als taak de Was netjes op te ruimen. Ik vond het een leuke, interessante, maar vermoeiende week. Het is voor al weer wennen aan het vele praten en uitieggen. 48ste jaargang - nummer 4 - oktober 2003 43 «SECTW I W foto: Nancy Matser.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 43