'Onze taal was een fenomeen Een woord als 'zaagmachine' bestaat niet, dus ga je een beschrijving zoeken, zoals 'ik hoor werkende zagen'. Het wordt heel poëtisch. Als ik een woord niet meer weet, mail ik naar andere Aborunezen in Nederland en die mailen het weer verder. Of ik bel mijn vader. Maar ik hou natuurlijk wel mijn dichterlijke vrijheid.' 'Voor ons is het heel leuk dat onze taal een paar jaar geleden een fenomeen was. Helemaal bijzonder is, dat ik door wetenschappers over de hele wereld gevolgd wordt. Als artiest heb je een veel groter bereik en ik merk ook dat de ouderen het leuk vinden. Ze worden zich er van bewust hoe mooi hun taal eigenlijk is en dat geeft ze iets extra's in hun eigen cultuur.' Herdenking Tijdens de herdenking van 15 augustus jongstleden zong Akihary een ander repertoire dan gebruikelijk. Niet in het Haruku maar gewoon in het Maleis en Nederlands met een herkenbare vleug Boi Akih. 'Ik voelde me echt vereerd toen ze me vroegen bij de herdenking te zingen. Je krijgt dan een ander soort zenuwen. Normaal speel je met je band en nu was ik alleen, voor al die mensen op zo'n plechtig moment. Maar aan de andere kant, je hebt die spanning ook nodig om het goed te doen, om het beste uit jezelf te halen, de mensen te overtuigen.' 'Na afloop kwam er een meneer naar me toe die zei: "Ik heb niet zoveel met het Onze Vader, maar zoals u het zingt, vind ik het heel mooi." Of die andere meneer die vertelde dat hij door dat lied weer echt in Indië zat. Op zulke dingen durf je alleen maar te hopen, daar doe je het voor. In het Congres centrum zong ik ook 'Nina Bobo'. Nou, dan zie je al die oudjes huilen, dat was heel indrukwekkend. Op zo'n moment denk ik daar niet over na, ik ben te geconcentreerd. Je stem reageert snel op emoties en daarom moet je echt over de mensen heen kijken. Je kan daar niet een potje mee gaan janken.' Improviseren Vorig jaar maakten Akihary en Brouwer een studiereis naar India om zich te verdiepen in de Zuid- Indiase klassieke muziek. 'Ik heb een bereik van vierenhalf tot vijf octaven, dat is erg groot. Op de nieuwste cd kun je goed horen hoe mijn stem zich heeft ontwikkeld, donkerder is geworden. Dat komt doordat ik ouder ben geworden, maar ook omdat ik mezelf heb getraind. In India kreeg ik een maand lang alleen maar zanglessen. Dat is niet vermoeiend, dat is een zaligheid. Je bent zo intensief bezig. Het was voor mij de eerste keer dat ik zangles kreeg en het is heerlijk om zonder de dagelijkse rompslomp die je thuis hebt te studeren.' 'De Zuid-Indiase muziek is mooi omdat er zoveel meer mogelijk heden zijn. In India wordt muziek benaderd vanuit een improvisatie. In de jazz kun je als zangeres ook improviseren, maar dat doe je binnen bestaande arrangementen. Bij Indiase muziek improviseer je binnen de toon. Je gebruikt je stem als instrument en het gezicht als klankkast, je laat je stem ook meer vanachter je ogen komen. Ik wist niet dat ik dat kon, maar als je niet stu deert, weet je ook niet wat je kunt.' 'Om te improviseren is het voor muzikanten erg belangrijk dat ze zich thuis voelen in de band, dat moess©n 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 8