Christenen en moslims zoeken weer toenadering Meer dan vier jaar lang werden de Molukken geteisterd door geweld en de nasleep ervan. Duizenden mensen zijn omgekomen en honderdduizenden op de vlucht geslagen. Pas dit jaar lijkt de strijd tussen moslims en christenen te zijn geluwd. Een nieuwe, maar moeilijke fase is voor de Molukken aangebroken: de wederopbouw. door Marjolein van Asdonck Op 19 januari 1999 vond op het busstation van Ambon-stad een schijnbaar onbelangrijk incident plaats: de christelijke buschauffeur Yopi kreeg ruzie met de islamitische passagier Nursalim. Deze ruzie mondde echter uit in een massale vechtpartij en zou het begin worden van een lange periode van ongekend geweld op de Molukken. Inmiddels is niet meer te achterhalen wat er precies gebeurd is op het busstation. Twee verhalen doen de omloop: een islamitische en een christelijke variant. De schuldige wisselt natuur lijk per versie. Hoe kon dit voorval tot zo'n geweldsexplosie leiden? Onderhuidse spanningen De Molukken waren al lang niet meer de idyllische, harmonieuze samenleving zoals algemeen veron dersteld. Sinds de onafhankelijkheid van Indonesië is er veel veranderd. Ten eerste vonden belangrijke etnische verschuivingen plaats: Tienduizenden Buginese, Makassaarse en Butonese moslims emigreerden naar de Molukken op zoek naar een betere toekomst. Hun komst verstoorde het religieuze evenwicht tussen moslims en christenen op de Molukken en droeg bij aan onderhuidse spanningen. Ten tweede hebben islamitische Molukkers en islamitische Javanen sinds de onafhankelijkheid een steeds prominentere rol gekregen in de samenleving in de Molukken. Vroeger, in de koloniale tijd, bekleedden vooral christelijke Molukkers de hogere bestuurs functies. Onzekerheid bij christelijke Molukkers over hun veranderende positie zorgde voor spanning en irritatie. Ten derde droegen eeuwen- Een kerk, schoongemaakt en klaar voor herbouw. Foto: Marco van der Vorst. voor wederopbouw

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 15