De Molukken klaar voor wederopbouw oude adatverbintenissen tussen christelijke en moslimdorpen bij aan het onderlinge contact, begrip en respect. Voor de immigranten en de jongere generatie Molukkers heeft de adat echter nauwelijks betekenis. Zo kon de kloof tussen moslims en christenen steeds wijder worden. Onmiddellijk na het oplaaien van het geweld staken allerlei samen zweringstheorieën de kop op. Zo zouden aanhangers van ex- president Soeharto het geweld met opzet uitlokken om zo het leger weer stevig in het zadel te krijgen; RMS- aanhangers zouden wapens sturen in een streven om een onafhankelijke (christelijke) staat te stichten; en moslimextremisten uit andere landen zouden hun Molukse geloofsgenoten steunen in de strijd. In een reactie op het voortdurende geweld werd op 27 juni 2000 de civiele noodtoestand op de Molukken afgeroepen. Vanaf die datum hebben er geen noemenswaardige incidenten meer plaatsgevonden. bij kennissen en familie, verspreid over de Molukken en de rest van Indonesië. Een gebied dat twaalf keer zo groot is als Nederland moet opnieuw opgebouwd worden. Infodoc Maluku Ron Habiboe (Utrecht, 1955) houdt zich sinds januari 1999 intensief bezig met de strijd tussen christenen en moslims op de Molukken. Hij werkt bij Infodoc Maluku. Infodoc Maluku was in de begintijd van de onlusten een essentiële bron van informatie voor Molukkers in Nederland. Elke dag was op de website actueel nieuws te lezen; onmisbaar voor Molukkers in Nederland die zich zorgen maakten over hun familieleden. In die tijd sliep Habiboe gemiddeld twee, drie uur per nacht. Habiboe heeft de Molukken de afgelopen vier jaar zien veranderen van oorlogsgebied naar een regio waarin bewoners meer nog dan alles toe zijn aan wederopbouw. Habiboe: 'Toen ik in december 2002 op de Molukken was, ben ik ook in moslimgebied geweest. Vroeger woonden christenen en moslims door elkaar in Ambon-stad, maar sinds het geweld hebben de partijen zich teruggetrokken in afzonderlijke wijken. Om je in eikaars wijk te wagen, was eind vorig jaar nog zeer riskant. Maar afgelopen zomer zag ik in Ambon-stad de grenzen verva gen. Christenen en moslims bewegen zich tegenwoordig weer in eikaars gebied, gaan bijvoorbeeld bij elkaar naar de pasar. Alleen 's avonds zijn de mensen nog terughoudend. Ook van doorgangswegen wordt inmiddels weer gebruik gemaakt. Overal zie je dat verwoeste huizen en kantoren worden herbouwd of schoongemaakt in afwachting van herbouw. Inwoners hebben weer een beetje vertrouwen in de toekomst, ook al zullen de wonden misschien wel nooit helemaal helen. Sommige dorpen zoeken weer toenadering tot elkaar. Vorig jaar op Ambon, bijvoor beeld, hebben moslims een bijdrage geleverd aan het herstel van een kerk in het dorp Passo en hebben Vluchtelingen Op 12 februari 2002 sloten vertegen woordigers van de geloofsgemeen schappen op de Molukken het Molukken-vredesakkoord in Malino (Sulawesi)Toch is het pas vanaf 15 september 2003 dat de civiele noodtoestand in de provincie Maluku is opgeheven. Dat gebeurde in dezelf de week als de benoeming van de nieuwe gouverneur Karei Ralahalu. De afgelopen vierenhalf jaar zijn, volgens de site van de Wereldomroep, ten minste tienduizend doden gevallen op de Molukken. Zo'n 500 duizend mensen zijn gevlucht voor het geweld. Een groot deel van hen is inmiddels weer teruggekeerd, meldt de Jesuit Refugee Service op het internet. Dit is met name in de b provincie Maluku Utara (Noord- Molukken). Maar nog altijd bevinden zich ruim 200 duizend mensen in o vluchtelingenkampen, weeshuizen of 16 moessQn Het gerenoveerde huisje van deze familie past precies binnen de resten van het oude huis.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 16