Het Onheil aan Banden Iedere maand bespreekt Frans Leidelmeijer een kunstobject dat ontstaan is uit de Europese en Indische kruisbestuiving. Vorige maand heb ik de gevelbeelden Insulinde en Europa van de Amsterdamse beeldhouwer Joseph Mendes da Costa (1863-1939) laten zien. Ook in Indonesië bestaat werk van hem. Aan weerszijden van de middelste ingang van het voormalige kantoorgebouw van de Algemeene Maatschappij voor Levensverzekering en Lijfrente in Surabaya, staan twee gevleugelde jaguars als dorpelwachters. Het gebouw werd in 1901 ontwor pen door de belangrijke architect H.P. Berlage (1856-1934). De twee jaguars zijn uit steen gehakt in de strenge gestileerde vorm die voor Mendes da Costa zo typerend is. De beelden zijn geïntegreerd in de architectuur. Mendes gaf ze de toepasselijke titel: 'Het Onheil aan Banden'. Boven de middelste ingang is een tegeltableau van Jan Toorop in de muur gemetseld, waarvan de voorstelling ook betrekking heeft op het verzekeringswezen. Architectuur historici beschouwen dit kantoor gebouw niet als Berlage's sterkste ontwerp. Desondanks is het toch één van de weinige gebouwen van hem dat in Indië gebouwd werd. De uitvoering lag in handen van W.H. Scheffer en M.J. Hulswit (1862-1921). Hulswit, die bijna zijn leven lang in Indië als architect heeft gewerkt en in Jakarta ligt begraven, had eerst een ontwerp voor de Algemeene Maatschappij gemaakt. Dat ontwerp werd echter niet goed genoeg bevonden. Het gebouw staat aan wat vroeger de Willemskade heette. Aan deze kade waren meer dere verzekeringskantoren gevestigd. Een enkele daarvan is nog in bedrijf, zoals Asuransi Jiwasraya, ook geves tigd in een art nouveau gebouw. En ook hier aan de gevel een tegel tableau met de voorstelling van een ooievaar die haar jongen voedt. Welk bedrijf nu in de schepping van Berlage is gevestigd, is me niet bekend. De ABN-AMRO schijnt daar een tijdje gezeten te hebben. Eens was het een rustige kade, tegenwoordig raast hier dagelijks het verkeer. Je ziet op de foto hoe mijn schoonzus Dimphi naar de overkant moet rennen, terwijl het verkeer (op de foto niet zichtbaar) naderbij komt. De foto's zijn genomen op een decemberochtend in 2000. Sommige bewoners zijn bezig met hun ochtendtoilet aan de waterkant. Zij begrijpen onze belangstelling niet voor de beelden van Mendes da Costa, wiens werk in diverse Nederlandse musea staat. Hun voor naamste zorg is te overleven; voor hen is er geen mogelijkheid om 'Het Onheil aan Banden te leggen'. Op de close-up staat één van de gevleugelde jaguars. Aan de strakke belijning van de vleugels is de invloed van de oud-Egyptische en oud- Assyrische beeldhouwkunst duidelijk te zien. De beelden zitten onder het stof, zijn besmeurd met verf en ont sierd door graffiti, maar toch redelijk ongeschonden. Ze staan er trots, maar enigszins ontheemd bij, als stille getuigen van een verzonken verleden. 48ste jaargang - nummer 5 - november 2003 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 19