Recordopbrengsten kwaliteit. Hierbij gingen we er ove rigens van uit dat de opbrengsten wel niets zouden voorstellen. Begin 1989 hadden we een schilderijenveiling met daarin een tiental werken van onder andere Ohl, Eland en Dake waar tot mijn verbazing tijdens de veiling door veel mensen op geboden werd. De kopers waren weliswaar in Nederland werkende Indonesiërs en geen Nederlanders, maar de prijs van de door hen gekochte stukken was ver boven onze verwachtingen. Er was duidelijke vraag naar deze werken vanuit Indonesië en nog tijdens de veiling nam ik me voor het veilen van in Indië vervaardigde kunst tot één van de specialiteiten van het veilinghuis te maken. Ik besloot voorjaar 1990 de eerste veiling op dit gebied te houden. Die eerste veiling zal me nog lang heugen. Wat zo makkelijk besloten was, bleek in de praktijk een enorme klus. Expertise was nog niet of nau welijks aanwezig. Dat er maar liefst drie schilders met de achternaam Abdullah in Indië gewerkt hadden, moesten we leren van bevriende relaties. Deze waren opvallend gul met hun kennis en stonden altijd klaar met hun hulp wanneer weer eens valse werken van Bonnet of Le Mayeur wer den aangeboden. Terwijl de literatuur over Indonesische schilderkunst nu al gauw enkele meters boeken beslaat, was er toen nog niets. Er was alleen het voortreffelijke, maar nauwelijks geïllustreerde boek van mevrouw De Loos Haaxman Verlaat rapport Indië. Die eerste aparte veiling bracht een schaarse 250 duizend gulden op; niets om over naar huis te schrijven, Hendra Ginawan - Fruit Seller. 48ste jaargang - nummer 5 - november 2003 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 23