Vv 'Ik ben geen religieus persoonmaar fiet is wel zielsliefde' dest\eeedes\ rondes derde/ ronde/ Hoe Hans als Kweetniet alle kinderharten steelt Hoe Nederland Claire's tftuisèasis werd hotelkamer in moeten duwen. Dat deed hij voor mij, maar ook voor zichzelf; hij werd gek van mijn gezeur.' Claire: 'En ik was net een paar dagen ziek geworden. Bovendien had ik wel een relatie, maar dat was niet echt een topper. Ik was meer met mijn vak bezig. Daarom wist ik in het begin ook niet hoe ik met mijn gevoelens voor Hans moest omgaan.' Hans: 'Ik was zelf ook onzeker.' Claire'En zenuwachtig. Ik was in bepaalde dingen wel wereldwijs, maar met zoiets niet. Je weet niet wat er binnenin met je gebeurt, moet je je gevoelens de vrije loop laten? Maar bij Hans kreeg ik dat gevoel van herkenning, dat veilige gevoel. Het was meteen zoals het hoort.' Hans: 'Ik was zevenentwintig, Claire negentien. Wij hadden bei den littekens van vorige relaties overgehouden dus dan ben je extra voorzichtig. Ik ben zelfs eerder getrouwd geweest, maar dat is niet goed afgelopen. Ik ontdekte dat mijn toenmalige vrouw al een paar jaar met iedereen aan het rommelen was. Toen de schei ding er door was dacht ik; ik vertrouw geen vrouw meer, want ze zijn allemaal zo.' 'Toen ik nog op school zat, knipte ik altijd plaatjes uit van lange mensen met blond haar. Ik had altijd gedacht dat ik zo'n man wilde. In het begin had ik totaal niet door dat Hans Indisch was. Je ziet het simpelweg niet. Je ziet het gezicht en de vorm, je ziet de uitstraling van die persoon, maar je ziet niet de verpakking. Toen ik naar mijn moeder ging en een foto van Hans bij me had, keek ik er goed naar en ik herinner me het moment nog dat ik dacht: héé, hij is best wel klein en oh, hij heeft donker haar! Dat verbaasde me wel, dat hij niet lang en blond was.' 'In die tijd, in Engeland, waren blanke meisjes alleen met blanke jongens. Dat was in alle grote steden zo: in Liverpool, Manchester, maar ook in Londen. Ook mensen uit India, Pakistan of uit de Carribean gaan niet met elkaar om. Op de ramen van winkels han gen plakkertjes waarop staat 'Geen Indiërs', 'Geen Blanken' of 'Geen Paki's'. Op de theaterschool in Londen, waar ik op zat, was het iets anders, maar toch. Mijn moeder was eigenlijk nogal racistisch, maar ze heeft nooit iets gezegd.' Hans: 'Na Venetië ben ik met de jongens van Solat naar Zwitserland gegaan; we hadden weer opdrachten in verschillende discotheken. Totdat ik een aanbieding kreeg van de Pepe Lienhard Big Band, de begeleidingsband van Udo Jürgens. Ik heb de baan aangenomen en heb me tien, elf maanden helemaal het apezuur gewerkt. Elke dag minstens zestien uur werken. Ik had de leiding over alles. Na die maanden liep ik op mijn tandvlees.' Claire'Maar wel al die tijd brieven schrijven, hè.' Hans: 'Absoluut, we schreven elkaar om de twee dagen. Ik heb nog zo'n pak liggen. En ik maakte cassettebandjes met liefdesliedjes erop. We belden haast elke dag. Zoals die keer dat jij moest werken in Finland en het muntje vast zat in zo'n telefooncel.' Claire: 'Toen hebben we vier uur gebeld! Je hebt elkaar zoveel te vertellen, je maakt veel mee. En we praatten over alles. Ik heb in die periode nooit gedacht dat het niet door zou gaan met Hans, omdat we niet in hetzelfde land woonden. Ik was teruggegaan naar Engeland en mijn moeder was positief over mijn relatie met Hans. "Ga maar, doe maar", zei ze. Ik had een goed contact met mijn moeder. Ze vond het niet fijn dat ik vaak op reis was, maar ze gaf me de vrijheid om mijn geluk te zoeken. Dus ik kwam naar Nederland, en dat was fantastisch. Vanaf 1981 werd het mijn thuis basis. Ik ben als showdanseres bij Penny de Jager begonnen, daar na bij de Willem Ruis Show, Holland Showballet. Ik reisde de hele wereld over.' Hans: 'Ik ging in 1985 als geluidstechnicus bij de Meneer Kaktus- show werken. Meneer Kaktus speelde toen in hele kleine theater tjes en zaaltjes. Toen Larry Jackson, de derde Kweetniet, een keer ziek was, viel ik voor hem in. Zo is het balletje gaan rollen.' 'De rol was zo onbevangen, ik kon me helemaal uitleven, ik kon mezelf zijn. Het waren de allerbeste collega's die er waren, nooit gezeik, iedereen ging er hélémaal voor. Peter-Jan (Rens, SvR) en ik gingen echt tot aan het gaatje. Dan moest Annemiek (Hoogendijk, mevrouw Stemband, SvR) er tussenkomen om ons uit elkaar te halen. Ik weet nog die keer dat we elkaar moesten slaan, zogenaamd dus. Wat doet Peter-Jan, hij mept me echt! Dus ik mep hem terug, hij mij weer... Gód, we hebben zoveel plezier gehad. Als je al die kinde ren hoort krijsen en joelen. Het is absoluut het allerleukste dat ik gedaan heb. En omdat er geen geluidsman was, heb ik Claire opge leid tot geluidsvrouw, later deed ze ook de productie bij de show.' Claire: 'Dat was zo'n leuke tijd.' Hans: 'Er was alleen een situatie waar ik er niet tegenop kon. We deden een show in het AMC en ze hadden ons gevraagd of we nog naar de kinderafdeling wilden gaan. Het Emma-kinderzie- kenhuis was daar net naartoe verhuisd. Ik ging er vol goede moed heen. Zag ik die kinderen met kanker liggen. En die ouders. Dan bots je zo tegen die droefenis, ik zag de wanhoop van die ouders, daar kwam ik mezelf wel tegen. Na de eerste kamer zei ik: dit ga ik niet trekken. Peter-Jan wel, hij kon die knop omzetten. Mij lukte dat niet, en dat zou me nu ook niet lukken. Ik kan mijn emoties niet uitzetten.' 14 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 14