was zeer succesvol en Auguste toch al geen ambtelijke loopbaan hebben geambieerd, maar meer artistieke aspiraties hebben gehad. Volgens Manusama werd Mahieu geïnspireerd een Indische stamboelgroep te beginnen door de voorstellingen in Indië van een toneelgroep bestaande uit Maleiers van Malakka. Duizend-en-een-Nacht In februari 1891 toen Auguste Mahieu in Soerabaja van start ging met zijn 'Indische Opera' was hij 25 jaar oud. Voor het repertoire maakte Mahieu vooral in het begin gebruik van verhalen uit Duizend-en-een-Nacht, zoals Ali Baba en de Veertig Rovers of Aladin en de Wonderlamp. Hij verwerkte die verhalen tot toneel stukken in het Maleis. Door de acteurs en actrices werd in een mengsel van Nederlands en Maleis gezongen. Mahieu koos Europese dansmuziek, zoals marsen, walsen, polka's, treur- en lief desliederen waar hij krontjong- en zelfs bekende schoolliedjes aan toevoegde. Het orkest, doorgaans voor het toneelpodium opge steld, bestond aanvankelijk uit violen, gitaren en fluiten. Later werden daar piano, klarinet, trombone en contrabas aan toege voegd, en nog iets later kwamen serafine (een klein huisorgel) en rebana (kleine handtrom) erbij. De kostuums waren oriëntaals en kleurrijk, compleet met tulbanden en fezzen. Met zijn Indische Opera behaalde Auguste Mahieu op Java in de periode van 1891- 1895 grote successen. Zijn publiek bestond uit Indo-Europeanen, Chinezen en Indonesiërs. Na verloop van tijd kreeg deze nieuwe toneelvorm meer bekendheid onder de naam 'Komedie Stamboel'. Met het woord 'komedie' werd in die tijd toneelspel of vertoning bedoeld. 'Stamboel' was ontleend aan Istanbul, de hoofdstad van het Ottomaanse Rijk in het Midden-Oosten. Chéri des dames In de tijd dat de Komedie Stamboel hoogtij vierde, trouwde Auguste Mahieu, 29 jaar oud, op 10 november 1894 te Semarang met de 21-jarige Petronella Wilhelmina Vos. Haar roepnaam was Nellie en zij was geboren te Ambarawa (Semarang) op 6 februari 1873. Nellie Vos was actrice in de Komedie Stamboel. Het echtpaar scheidde vier jaar later. Op 3 september 1900 te Buitenzorg huwde Auguste, 35 jaar oud, met de 18-jarige Helena Mavinne Coppiëns. Zij was geboren te Pasoeroean op 22 januari 1882. Haar roepnaam was Lena en evenals zijn eerste echtgenote was zij actrice in de Komedie Stamboel. In 1901 was zij zelfs de eigenaresse van Auguste's Komedie Stamboel-gezelschap. De echtscheiding van zijn eerste vrouw en zijn tweede huwelijk - twee jaar later - met de veel jongere Lena Coppiëns moeten de nodige opschudding teweeg hebben gebracht in de burgerlijke Europese samenleving in Indië en hebben wellicht bijgedragen aan de reputatie die Mahieu kreeg als 'chéri des dames'. Romeo en Julia Vanaf de eerste successen in 1891 werd het Stamboel-repertoire voortdurend uitgebreid met bewerkingen van sprookjes en ver halen uit de lokale folklore, zoals Pandji Semirang, Dewi Tjiptarasa en bewerkingen van (Indo-)Chinese verhalen als Kapitein Sim Gie Kong. Maar ook Sneeuwwitje, Doornroosje en stukken van Shakespeare werden in een nieuw jasje gestoken en opgevoerd. De koopman van Venetië, Hamlet en Romeo en Julia zijn bekende voorbeelden van de laatste. Realistische ver halen van eigen bodem werden opgevoerd, zoals Njai Dasima. Zelfs een stuk van Multatuli, getiteld 'De Bruid daarboven' (Penganten di Sorga), maakte deel uit van het Stamboel-reper toire. De leiders van Stamboel-gezelschappen dachten commer cieel en wilden een zo breed mogelijk publiek bereiken. De wel luidende namen van bekende Komedie Stamboel-gezelschap pen waren: de Komedie Opera Stamboel, Indo's Komedie Vereniging De Eendracht (met Marie Hoogeveen-Oord en P. Cramer als toneeldirecteuren), Opera- en Toneelgezelschap "Wilhelmina" (1915), Opera Bangsawan, Komedie Indra Bangsawan. Vermoedelijk vanwege de populariteit van de twee laatste groepen kreeg de Komedie Stamboel in latere jaren ook bekendheid onder de naam 'Komedie Bangsawan'. Bovendien gingen in de twintigste eeuw verscheidene van de Komedie Stamboel-gezelschappen zich, evenals de Bangsawan-groepen op het Maleise schiereiland, opera noemen. Met de introductie van het Komedie Stamboel-theater in Nederlands-Indië, werd aan jonge Indo-Europeanen die niet aan passend werk konden komen, een kans geboden om als acteur of actrice hun brood te verdienen. 20 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 20