Primadonna De vrouwelijke hoofdrol werd altijd door één steractrice gespeeld, de primadonna van het gezelschap, vaak Sri Panggoeng genoemd. Daarnaast waren er de vaste rollen, die in ieder stuk weer terug kwamen: vorsten en hun echtgenotes, prinsen en prinsessen, legeraanvoerders en voorvechters, geesten en reuzen, jongelingen, priesters, waarzeggers, tovenaars en de komieken of clowns. Tijdens de voorstelling werd bij het zingen en uitspreken van de teksten binnen de grenzen van het verhaal veel geïmproviseerd. De acteurs speelden in op de reacties uit het publiek. Op de toneel decors waren taferelen aangebracht van oosterse stadsgezichten met moskeeën, gelegen aan een brede straat of een stadsgedeelte in Europese stijl, een laan waarlangs fonteinen of vijvers met bruggetjes waren aangebracht. Dan waren er nog paleizen en paleistuinen waarin zich vijvers met zwanen en bloemen bevon den of een bos. De vaste of losse zijschermen aan weerskanten van het toneel waren beschilderd met landschappen, zoals een bos, een grot, uitzicht op zee of een sterrenbeeld. Miss Riboet Het succes dat de Komedie Stamboel bij (Indo-)Europeanen had was krachtig maar kort: na een jaar of twintig was het met de populariteit bij de Europese bevolkingsgroep in Nederlands-Indië gedaan. Mahieu stierf op 24 januari 1903 onder armoedige omstandigheden. Die snelle neergang had natuurlijk zijn redenen. Met name als gevolg van de Ethische Politiek begon rond de eeuw wisseling de Indo-Europese bevolkingsgroep zich te emanciperen: steeds meer van hen vonden een betrekking in het uitdijend Indisch bestuur en bij bedrijven; en masse richtte zij haar belang stelling op Europese cultuur en distantieerde zich van specifiek Indo-Europese cultuuruitingen, zoals krontjong en Komedie Stamboel. Nadat de Komedie Stamboel die door Indo-Europeanen werd geleid, geleidelijk was opgehouden te bestaan, vond een nieuwe ontwikkeling plaats met de intrede in het Stamboel theater van voornamelijk Indonesische spelers. Nu werden in de Komedie Stamboel grote successen geboekt met sterren zoals Miss Riboet, Miss Dja en Miss Tjitjih. In 1940 was het definitief gedaan met de Komedie Stamboel. De roem van de Komedie Stamboel bleef nog jaren naklinken in de verhalen van oudere Indische Nederlanders. Hoewel de Komedie Stamboel niet meer bestaat, leeft het voort in allerlei vormen van hedendaags toneel in Indonesië, zoals ketoprak, een lavaanse toneelvorm; het Maleistalige Bangsawan-theater en Teater Koma - een modern- experimentele toneelgroep die zich heeft laten inspireren door de Komedie Stamboel en vooral in de jaren negentig van de twintig ste eeuw met spectaculaire toneelvoorstellingen grote bekendheid kreeg in Indonesië. O De foto's bij dit artikel zijn afkomstig uit Komen en blijven, één van de drie fotoboeken van Rob Nieuwenhuys, uitgegeven door Ouerido en nog steeds verkrijgbaar. februari 2004

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 21