30 procent van de vrouwensterfte in Indonesië Ai het gevolg van abortus DOOR YGERNE TEN BRINKE o ILLUSTRATIE SUZETTE HUWAE Sinds 1970 voert Indonesië een actief geboortebeperkingsbeleid. Als je de cam pagneposters en vlaggen langs de weg mag geloven zijn twee kinderen genoeg. Om dit streven te stimuleren, geeft de Indonesische regering voorlichting aan pasgetrouwde stellen over anticonceptie. Ook krijgen echtparen makkelijk toegang tot voorbehoedsmiddelen. Jongeren daar entegen, hebben nauwelijks toegang tot deze middelen. Ongewenste zwanger schappen en onveilige abortussen zijn het gevolg. Realiteit Volgens een artikel in het opinieblad Tempo worden er in Indonesië per jaar zeker 2,1 miljoen abortussen gepleegd. Vaak kost zo'n abortus niet alleen de foetus, maar ook de moeder het leven. Tempo krabt zich achter de oren: 'Is het niet eens tijd voor de legalisering van veilige abortus?' 'Babylijkjes en overblijfselen van foetus sen worden in sloten, rivieren en op vuil nisbelten gedumpt,' zegt Dr. Muhadjir Darwin. Darwin, demograaf aan de Gadjah Mada universiteit in Yogyakarta, onthulde in het demografisch tijdschrift Populasi dat er twaalf babylijkjes gevon den waren in Warakas, Jakarta. De lijkjes waren het resultaat van abortus. Na het bekend worden van dit nieuws in 1997 liepen de emoties in de Indonesische pers hoog op. De opiniepagina's waren gevuld met discussies over abortus. Horror was het, een tragedie voor de mensheid, zelfs dieren vermoorden hun eigen kinde ren niet. Ook geestelijke leiders, ulama's, bleven niet onberoerd en reageerden fel met 'God heeft het verboden'. De medici daarentegen namen een wat pragmati scher standpunt in en zeiden: 'Privé ben ik niet voor. Maar als ik de abortus niet uit voer, dan gebeurt het elders onveilig'. Hoewel abortus in Indonesië niet toege staan is, is het een realiteit van alledag. Medisch ingrijpen Merkwaardig genoeg rept de Indonesische wetgeving niet over abortus. Wel is er sprake van 'bepaalde medische maatrege len'. Medisch ingrijpen is alleen toegestaan als het leven van de moeder gevaar loopt. In de praktijk komen vrouwen en jonge meisjes vaak niet in aanmerking voor abortus. Ze hebben geen geldige reden, geen geld, of de foetus is al te groot. Abortus is in hun geval strafbaar. De art sen die de abortus uitvoeren, begeven zich eveneens op glad ijs. Daarom weigeren de meeste artsen de vrucht af te drijven. De enige uitweg die de vrouwen dan nog zien, is een traditionele arts, of dukun. Die wil het wél doen. De methodes die deze dukun hanteren, zijn verschillend: druk ken, kruidendrankjes, pillen of capsules. Soms gaan ze met een instrument in de baarmoeder. Het op de buik drukken kan bloedingen veroorzaken en kan de orga nen in het lichaam kapot maken. Pillen en capsules kunnen overgeven, vergiftiging, en kapotte nieren tot gevolg hebben. In het ergste geval sterft de patiënt. De ex- voorzitter van het Verbond van Indone sische Artsen, Kartono Mohamad, stelt dat 30 procent van de vrouwensterfte in Indonesië het gevolg is van onveilige abortus. Het is volgens hem dan ook van levensbelang dat de abortuswetgeving in Indonesië wordt aangepast. Politici, ulama's en burgers voeren verhit te discussies over abortus en de grenzen van het menselijk bestaan. Om de geboor tecijfers niet te hoog op te laten lopen moedigt de overheid het gebruik van anti conceptiemiddelen aan. Abortus is een middel om ongewenste baby's niet te laten komen. Echter, de overheid staat wel achter anticonceptie maar niet achter abortus. Waarom het een wel, maar het andere niet? Conceptie Het antwoord op deze vraag zit in de ter men anticonceptie en conceptie. De vraag dient zich namelijk aan wanneer de foe tus in de buik van de moeder de status van een mens heeft. Dit exacte tijdstip is buitengewoon belangrijk om te weten. Indien de foetus al een mens is, zou abor tus moord betekenen. De discussie over die wetgeving is grofweg onder te verde len in drie kampen. De pro-life groep de pro-choice groep en progressieve ulama's en artsen. De pro-life groep bestaat uit conservatieve ulama's en hoge ambtenaren. Zij zien abortus als moord, omdat het recht van een kind om te leven wordt teniet gedaan. Een teken van onbeschaafdheid. Daarnaast is het in strijd met de wet en het geloof, dus crimineel en zondig. Het islamitische blad Al-Muslimun besteedt ruimschoots aandacht aan de discussie tussen islamitische geleerden over abor tus. Zo meent de islamitische rechtsge leerde al-Ustadz Umar Hubaes dat het aborteren van een foetus die nog geen vier maanden oud is, niet mag worden toegestaan. Voor hem begint het leven van een mens zodra het zaad van de man en de eicel van de vrouw samenkomen, want dan ontstaat zwangerschap en draagt de vrouw nieuw leven in zich. Het weghalen van een vier maanden oude foetus, dat wil zeggen een kind dat al februari 2004 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 35