Indonesische jongeren worden door overheid noch wet beschermd begint te trappelen, vindt hij schandelijk. Mensen die zich daaraan bezondigen, moe ten gestraft worden met een geldboete. Hubaes collega al-Ustadz Abdulqadir Hasan heeft hier andere gedachten over. Zijn defi nitie van mens is iemand met een lichaam en een geest. Zonder geest ben je geen mens, maar dood. Volgens de koran wordt de 'geest' van de mens ingeblazen door een engel als de foetus 120 dagen (ongeveer 4 maanden) oud is. Dan begint het leven van een mens. Het weghalen van een foetus die jonger is dan 120 dagen mag geen moord genoemd worden, vindt Hasan, omdat de vrucht nog niet 'bezield' is. De pro-choice groep bestaat uit vrouwe nactivisten en gezondheidzorgsactivisten. Volgens hen is abortus geen moord, omdat een foetus nog niet de status en rechten heeft van een mens. De foetus is deel van het vrouwelijk lichaam. Daarom, zeggen zij, mag een vrouw zelf beslissen of zij doorgaat met de zwangerschap of niet. Een derde groep, die bestaat uit pro gressieve ulama's en artsen, houdt er gematigder standpunten op na. De alge mene voorzitter van het Verbond van Indonesische Artsen, Dr. Azrul Azwar, vindt abortus in wezen slecht, maar is wel zo reëel om te zien dat het gewoon gebeurt. Daarom vindt hij het zaak dat er klinieken komen die veilige abortussen uitvoeren. 'Abortus moet gelegaliseerd worden en de wet moet zowel arts als patiënt beschermen.' Kiezen De keuze van een jong ongetrouwd stel dat een kind verwacht is simpel: het kind geboren laten worden of abortus. Uit onderzoek blijkt dat met name Indonesische jongens vanuit angst en schaamte aandringen op abortus. De jon gen zit nog op school en weet niet hoe hij een gezin moet onderhouden. Daarnaast vreest hij dat de hel losbreekt als de ouders het te weten komen. Soms kiezen stelletjes ervoor wel de ouders in te lich ten. Er zijn ouders die tegen abortus zijn, maar er zijn er ook die niet willen dat de familienaam te schande wordt gemaakt. Abortus dus, want dat lijkt de makkelijk ste weg: kind weg, probleem weg. De jongeren die niet kiezen voor abortus worden gedreven door verantwoordelijk heidsgevoel. Zij willen de consequenties van hun daad onder ogen zien. Abortus is geen optie, want, zeggen ze: 'Pleeg ik abor tus, dan ga ik twee keer de fout in.' Kiezen voor het kind gaat meestal gepaard met de nodige ellende. Jonge stelletjes lopen het risico verjaagd te worden door hun ouders. Jongens laten hun zwangere vriendin in de steek. School is er niet meer bij. En ze moeten in hun eigen onderhoud gaan voorzien. De meeste jongeren stop pen met school, gaan trouwen en probe ren wat bij te verdienen. Sommigen gaan in de buurt snacks verkopen. Een enkeling krijgt financiële hulp van zijn ouders. Ongeacht de keuze die de ongetrouwde stelletjes maken, de gevolgen zijn groot. Steun Psycholoog Yayah Khisbiyah deed onder zoek naar abortus onder Indonesische jon geren en schreef hier in 1994 een stuk over in het tijdschrift Populasi. Uit zijn onderzoek blijkt dat sommige meisjes die abortus hebben gepleegd last krijgen van schuldgevoelens en worden gekweld door gewetensvragen. Anderen vinden weer dat ze het juiste besluit hebben genomen, want anders hadden ze hun school niet af kunnen maken en zou hun leven niet meer hetzelfde zijn. Een meisje uit de derde klas van de middelbare school ver telt: 'Eerst had ik medelijden met die toe komstige baby en voelde ik me schuldig vanwege abortus. Maar naarmate de tijd verstreek waren mijn vriend en ik ervan overtuigd dat abortus de juiste stap was voor onze toekomst. Wij konden ons niet voorstellen wat er zou gebeuren als we geen abortus zouden doen: verjaagd door onze ouders, geen school meer, een kind, werkeloosheid, een huishouden doen... jakkes, verschrikkelijk!' De steun van hun ouders wanneer jonge ren voor het kind kiezen is erg belangrijk. Een meisje dat na drie maanden zwanger schap getrouwd is met een jongen van een ander geloof, beaamt dit: 'Ik zou niet weten wat er gebeurd zou zijn als mijn ouders me uit huis gezet hadden. Zonder hun steun, zou ik misschien gek zijn geworden of zelfmoord gepleegd hebben.' Nachtmerrie Indonesische jongeren worden door over heid noch wet beschermd. De regering in Jakarta ziet gezinsplanning als een aan gelegenheid voor gehuwde stellen. Seksuele voorlichting voor de jeugd zou alleen maar slapende honden wakker maken. Wakker zijn de Indonesische jon geren wel. Volgens Khisbiyah zijn ze zelfs zo ontwaakt dat ze de gezinsplanning die van overheidswege gestimuleerd wordt - en vrij goed verloopt - om zeep kunnen helpen. Seks is enorm populair, met als gevolg dat het aantal zwangerschappen van jeugdige Indonesiërs de lucht in schiet. Wat gebeurt er in het leven van een Indonesische jongere die vóór het huwelijk zwanger wordt? Khisbiyah ziet het als een crisis voor het individu, een drama voor het gezin, een slopend dilemma. 'Soms,' zegt hij, 'leidt een ongewenste zwangerschap tot zelf moord.' Plotseling moet er nagedacht wor den over een eventueel huwelijk, over de vrucht in de baarmoeder en over econo mische en psychologische gereedheid. Kort gezegd, een jongere moet zich bezig houden met zeer fundamentele zaken des mens. Of die individuele innerlijke strijd al niet genoeg is, komt daar ook nog eens de angst voor de reactie van de buitenwe reld bij: wat zeggen ouders, vrienden, school, de omgeving? Niemand had weet van een seksuele relatie, maar nu komt alles aan het licht. 'Voor het huwelijk zwanger raken is een nachtmerrie', besluit Khisbiyah. o 36 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 36