De slaolie-stijl uit de kunst Door dit wereldberoemde affiche uit 1894 van de Indische kunstenaar Jan Toorop (1858-1928), werd de Jugendstil in Nederland spottend slaolie-stijl genoemd. Desondanks is het affiche uitgegroeid tot één van de iconen van de Nederlandse Jugendstil en komt het voor in elk interna tionaal overzichtsboek over deze stijl. Musea over de hele wereld, van de Verenigde Staten tot aan Japan, hebben dan ook zo'n affiche in hun collectie. Het bestaat in drie kleurstellingen: roodbruin met geelgroen, zwart met geel en paars met geelgroen en werd uitgevoerd in steendruk (litho) door de firma S. Lankhout Co. Aan het eind van de 19de eeuw was het affiche een nieuw feno meen. Reclamebiljetten werden door kunstenaars ontworpen voor culturele evenementen, maar ook om producten aan te prijzen. Oude affiches zijn zeldzaam, omdat ze vaak na gebruik worden weggegooid. Toen ik het affiche van de Delftsche slaolie in 1969 voor het eerst zag, werd ik getroffen door de sterke esthetische werking van het ontwerp. Ik had nog nooit zoiets moois gezien. Die aan trekkelijkheid wordt veroorzaakt door de evenwijdig golvende lijnen van de haren van de twee vrouwen, die als vlakvulling dienen en de zwierige manier waarop de fin de siècle japonnen met de grote pofmouwen zijn gedrapeerd. Deze japonnen zijn versierd met batikachtige bloem- en sterpatronen. Er gaat een geheimzinnige sfeer van het affiche uit. Alsof er twee hoog priesteressen bezig zijn met een rituele handeling. De vrouw rechts heeft het slanke, stijve silhouet van een wajang kulit, die net als bij de wajang haar handen rechtstandig voor zich houdt, alsof ze iets wil bezweren. Deze houding komt trouwens ook voor bij oud-Egyptische wandschilderingen. Met opgeheven hoofd en een lege blik in haar Egyptische vormgegeven oog, staart ze in de ruimte. De zittende vrouw, waar mogelijk Toorop's schoonzuster Janet Hall model voor stond, heeft een verheven uitdrukking op haar veroosterd gezicht, terwijl ze de sla met de olie aanmaakt. Beide vrouwen zijn verzonken in hun eigen gedachtewereld, een kenmerk van het symbolisme, een kunststroming van rond de eeuwwisseling, waarin Toorop een t UkRIHOVT t C? meester was. Elke centimeter van het beeldvlak is gevuld. Deze zogenaamde horror vacui (de angst voor de ruimte) komt ook in de Indonesische kunst veel voor. Door hét overheersende gol vende lijnenspel zou je haast vergeten dat het om een reclame biljet voor slaolie gaat. De aardnoten, het wapen van de Nederlandse Olie Fabrieken en de flessen aan weerszijden van de naam verwijzen echter naar het product, o Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. februari 2004 43

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 43