Karina in 1979 king kwam. Er dook een videotape op uit de peri ode dat ik bij de Satanskerk zat en later, tijdens een partijbijeenkomst, zag ik een bekende man van vroeger die wel ongelooflijk fout uit zijn ogen keek. Daardoor wist ik; het is foute boel.' 'Peter, mijn man, wilde niet dat ik alles opschreef. Hij kende mijn verhaal en had grote vrees voor de reacties. Maar ik had genoeg van dat dreigende gevoel. Het kan toch niet zo zijn dat je daar met 43 jaar nog last van hebt? Daarom besloot ik het boek te schrijven voordat het verleden me zou inhalen. Onze vier kinderen wisten nergens van, althans, niets over het gehoereer. Je bent ontzettend bang dat je door jouw verleden je eigen kinde ren schaadt, want ik vind het wel wat hoor, om je kinderen met je eigen seksualiteit te confron teren. Als kind wil je dat überhaupt niet weten van je ouders. Toen Peter me tot huilen toe vroeg het niet te schrijven, heb ik nog overwogen niet over seks te schrijven. Maar dat kan natuurlijk niet, want dat is juist wat me chantabel maakte en waarvoor ik zo'n grote vrees had. Ik besloot voluit te gaan, met alles wat ertoe doet. Mijn man kent me, als ik me iets in mijn hoofd haal, word ik rücksichtslos. Uiteindelijk heeft mijn man wel zijn goedkeuring gegeven, ondanks dat sommige scènes voor hem verschrikkelijk zijn om te lezen.' Dreiging Schaapman kwam enkele jaren geleden in de politiek terecht nadat ze een rechtszaak had aangespannen tegen de school van haar zoon. Hierover schreef ze in 2000 het boek Schoolstrijd en belandde voor de PvdA in de gemeenteraad. Ze ontpopte zich tot succesvol politica op het gebied van onderwijs. Al die tijd verzweeg ze haar verleden. 'Maar als raadslid kreeg ik steeds meer vragen van jour nalisten', zegt Schaapman. 'Ze willen weten hoe je in Amsterdam terecht bent gekomen, welke opleiding je hebt gehad, waar je gewerkt hebt, maar ik kon daar nooit antwoord op geven. Ik ben door Herman Brood in Amsterdam terechtgekomen, was hoer en heb geen opleiding. Wat voor kans maak je dan in de politiek? Dus ik zei altijd dat ik in de horeca gewerkt had. Om meer vragen te voorkomen gaf ik al geen human interest interviews meer. Totdat ik vorig jaar op een onprettige manier met mijn verleden in aanra- Discriminatie Naast prostitutie gaat Zonder Moeder, zeker in het begin, over discriminatie. Schaapman: 'Ik wilde dat de discriminatie die mijn moeder en ik altijd gevoeld hebben, dat die een kern van het boek zou worden. Als wij uitge scholden werden, spuwde mijn moeder op de grond en keek die mensen recht aan. Dat doen Indische vrouwen normaal gesproken niet. Mijn moeder had wel een eigengereide insteek. Wij waren een soort uitschot, een taboe: een vrouw alleen met kind, en dan ziet die vrouw er nog eens geweldig uit en maakt ze zich op. In die tijd ongebruikelijk. Die discriminatie heeft mij zo gevormd, zelfs in mijn huidige politieke werk raakt me dat meer dan een ander. Dat engagement komt ergens vandaan, dat kun je niet verloochenen. Toen Kerwin Duinmeijer in 1983 werd neergestoken door skin heads, vond iedereen het erg en vreselijk, maar ik was daar als enige in mijn vriendenkring een week stuk van. In die tijd was ik ook echt bang voor de Centrum Partij.' In haar boek beschrijft Schaapman hoe ze er als dertienjarig meisje thuis alleen voor moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 12