jj$0KsSÊt' DOOR SJORS BOS O FOTOGRAFIE ARMANDO ELLO zijn om hun school af te maken.' Het is letterlijk een time-out. Drie maanden les in een andere omgeving met andere mensen en bovenal een andere aanpak. 'De leerlingen die hier zitten, volgen zo veel mogelijk het lespro gramma dat hun klasgenoten op school volgen. Ik krijg van de mentoren een leerplan voor de komende weken. De scholen zor gen voor het lesmateriaal. Het werk dat ze hier doen stuur ik dan naar hun eigen school zodat de leraren het kunnen nakijken. Het is de bedoeling dat een leerling die hier zit zo min mogelijk achter stand oploopt. Het verschil met het reguliere onderwijs zit hem dan ook niet in het onderwijs zelf, maar in de benaderingswijze van de leerlingen.' 'Het spijbelgedrag begint vaak met te laat opstaan en getreuzel. Op een gegeven moment wordt dat zo erg dat het ze niet meer lukt om op tijd op school te komen en dan blijven ze maar helemaal weg. We proberen de leerlingen hier in een aantal stappen van het spijbelen en te laat komen af te helpen. De eerste stap is leren op zin Bill Welborn is projectleider van het Time-out project in Aalsmeer. Het project biedt jongeren van 12 tot 17 jaar de kans om een perio de buiten de eigen school onderwijs te volgen. Met de leerlingen die meedoen aan dit project dreigde het op de eigen school mis te gaan. Ze gedroegen zich agressief, kwamen vaak te laat of kwa men sommige dagen gewoon helemaal niet meer. Volgens Bill Welborn zit er meer achter deze op het oog simpele problemen. Vaak hebben deze jongeren problemen thuis of hebben ze iets anders wat ze dwars zit. De problemen oplossen doet het Time-out project niet. Dat is het werk van de jeugdzorg. Tijdens het Time out project worden de leerlingen zich bewust gemaakt van hun eigen gedrag en hoe ze daar mee om kunnen gaan. Bill Welborn: 'We proberen de leerlingen de instrumenten te geven die nodig tijd op te staan. We proberen de leerlingen bij te brengen dat in bed blijven liggen wanneer de wekker gaat, een keuzeis. Op tijd opstaan en zorgen dat je op tijd op school bent dus ook. Het is natuurlijk niet zo dat leerlingen wanneer ze hier zijn ineens niet meer te laat komen. Als dat zo was zaten ze hier niet. Als ze op hun eigen school te laat komen doen ze dat hier ook. Dat is ook geen ramp. De keren dat ze wel op tijd komen feliciteer ik ze daarmee alsof ze jarig zijn. Op tijd komen wordt op die manier een positieve ervaring. Dat heeft meer zin dan boos op ze te worden wanneer ze te laat zijn. Dat hebben ze op hun eigen school al geprobeerd, dat werkt dus niet.' Het Time-out project in Aalsmeer loopt pas sinds 11 december vorig jaar en is een extra instrument om voortijdig schoolverlaten april 2004

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 19