jj$0KsSÊt'
DOOR SJORS BOS O FOTOGRAFIE ARMANDO ELLO
zijn om hun school af te maken.' Het is letterlijk een time-out. Drie
maanden les in een andere omgeving met andere mensen en
bovenal een andere aanpak.
'De leerlingen die hier zitten, volgen zo veel mogelijk het lespro
gramma dat hun klasgenoten op school volgen. Ik krijg van de
mentoren een leerplan voor de komende weken. De scholen zor
gen voor het lesmateriaal. Het werk dat ze hier doen stuur ik dan
naar hun eigen school zodat de leraren het kunnen nakijken. Het
is de bedoeling dat een leerling die hier zit zo min mogelijk achter
stand oploopt. Het verschil met het reguliere onderwijs zit hem
dan ook niet in het onderwijs zelf, maar in de benaderingswijze
van de leerlingen.'
'Het spijbelgedrag begint vaak met te laat opstaan en getreuzel.
Op een gegeven moment wordt dat zo erg dat het ze niet meer lukt
om op tijd op school te komen en dan blijven ze maar helemaal
weg. We proberen de leerlingen hier in een aantal stappen van het
spijbelen en te laat komen af te helpen. De eerste stap is leren op
zin
Bill Welborn is projectleider van het Time-out project in Aalsmeer.
Het project biedt jongeren van 12 tot 17 jaar de kans om een perio
de buiten de eigen school onderwijs te volgen. Met de leerlingen
die meedoen aan dit project dreigde het op de eigen school mis te
gaan. Ze gedroegen zich agressief, kwamen vaak te laat of kwa
men sommige dagen gewoon helemaal niet meer. Volgens Bill
Welborn zit er meer achter deze op het oog simpele problemen.
Vaak hebben deze jongeren problemen thuis of hebben ze iets
anders wat ze dwars zit. De problemen oplossen doet het Time-out
project niet. Dat is het werk van de jeugdzorg. Tijdens het Time
out project worden de leerlingen zich bewust gemaakt van hun
eigen gedrag en hoe ze daar mee om kunnen gaan. Bill Welborn:
'We proberen de leerlingen de instrumenten te geven die nodig
tijd op te staan. We proberen de leerlingen bij te brengen dat in
bed blijven liggen wanneer de wekker gaat, een keuzeis. Op tijd
opstaan en zorgen dat je op tijd op school bent dus ook. Het is
natuurlijk niet zo dat leerlingen wanneer ze hier zijn ineens niet
meer te laat komen. Als dat zo was zaten ze hier niet. Als ze op hun
eigen school te laat komen doen ze dat hier ook. Dat is ook geen
ramp. De keren dat ze wel op tijd komen feliciteer ik ze daarmee
alsof ze jarig zijn. Op tijd komen wordt op die manier een positieve
ervaring. Dat heeft meer zin dan boos op ze te worden wanneer ze
te laat zijn. Dat hebben ze op hun eigen school al geprobeerd, dat
werkt dus niet.'
Het Time-out project in Aalsmeer loopt pas sinds 11 december
vorig jaar en is een extra instrument om voortijdig schoolverlaten
april 2004