Ik wil leerlingen bewust maken van hun eigen gedrag' april 2004 21 'Ze heeft geen straf hoor,' stelt Bill Welborn me I gerust. 'Op de gang zitten is bij ons geen straf. Het hele gebouw is één grote lesruimte. Of je nu in een lokaal, mijn kantoor of in de gang werkt, dat maakt niets uit. Ik geloof ook niet zo in men sen naar de gang sturen. Iemand eruit sturen omdat hij zich niet gedraagt lost niets op. Het is symptoombestrijding. Ie maakt een leerling zich niet bewuster van zijn eigen gedrag door hem naar de gang te sturen. Iemand heel even apart nemen en aanspreken op zijn gedrag is veel con structiever. Vaak kan zo'n leerling dan na een paar minuten gewoon de les weer in en gedraagt hij zich verder. Door leerlingen eruit te sturen bezorg je ze alleen maar een leerachterstand. Je moet juist op een positieve manier aandacht besteden aan zo'n leerling.' 'Bij dit project proberen we dat zo veel mogelijk te doen. Als het goed gaat, zie je dat ze zich na verloop van tijd zelf corrigeren. Het duurt dan steeds korter voor ze door hebben hoe ze zich gedragen. Zo zit er nu bijvoorbeeld een jongen in mijn groep die adhd heeft. Hij zat toen hij hier kwam voortdurend te wippen op zijn stoel. Op zijn eigen school wisten de leraren zich er geen raad mee en wer den boos op hem. Maar dat hielp niet. Hij had zelf meestal niet eens door dat hij zat te wippen. Ik word hier niet boos om maar praat er rustig over met hem. Langzaam maar zeker wopdt hij zich steeds bewuster van zijn gedrag. Wanneer hij nu tijdens de les weer eens zit te wippen op zijn stoel, hoef ik alleen nog maar even zijn naam te noemen of naar hem te kijken. Hij denkt dan even na en denkt: oh ja, ik zit weer te wippen, en stopt gelijk. De volgende stap is de leraren op zijn school ook zover te krijgen om op deze manier te reageren en niet meer boos te worden. Het zijn dus niet alleen de leerlingen die zich bewuster moeten worden van hun eigen gedrag. Ook de leraren moeten bewuster omgaan met zoge naamde probleemjongeren. Niet meer gelijk boos worden, maar eerst denken hoe je een leerling het beste kunt benaderen. te voorkomen. Na maximaal drie maanden in een andere omge ving lessen te hebben gevolgd moeten de leerlingen op hun eigen school de draad weer zien op te pakken. Het project helpt de leer lingen terug op de rails door hun verantwoordelijkheidsgevoel te vergroten. 'Wanneer iemand zich misdraagt word ik niet boos. Ik neem zo'n leerling dan even apart en vraag wat er nou gebeurde. Het is de bedoeling dat zo'n leerling op een gegeven moment zelf aangeeft wat er mis ging en hoe hij er de volgende keer anders mee om kan gaan. Dit lukt natuurlijk niet in één keer, het moet daarom ook een paar keer gebeuren. Na een week of twee wordt zo'n leerling zich meestal wel bewust van zijn eigen gedrag. In de resterende weken proberen we ze de gereedschappen te geven om daar mee om te gaan.' Het project is gevestigd in een vleugel van een dependance van de Wageningse universiteit in Aalsmeer. Het is niet groot. Een gang, een kantoor, twee lokalen en een kantine. In het gebouw hangt een ontspannen sfeer. Het heeft iets rustgevends. Misschien komt het door het vele daglicht dat door de ramen naar binnen komt en het groen rondom het gebouw. Op de gang zit een meisje haar wiskundesommen te maken.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 21