Edelstenen column J.J. Rizal Anna Magdalena Postma-Klute Irma de Lannoy-van Spanje "Veilig in Jezus' armen" Na een energiek en ondernemend leven, waarin zij veel voor ons heeft betekend, is rustig ingeslapen onze lieve en zorgzame moeder, schoonmoeder, oma en overgrootmoeder weduwe van Jan Postma Jogyakarta, 11-01-1919 t Wageningen, 03-02-2004 Gouda: Ineke en Hans van der Vlugt-Postma Utrecht: Renée Postma Bennekom: Neske en Gert Rebergen-Postma Maureen Postma en Atjen van der Zee Kleinkinderen en achterkleinkinderen Correspondentie-adres: Pasteurlaan ia 6721 BH Bennekom De crematieplechtigheid heeft op 7 februari j.l. in Arnhem plaatsgevonden. In alle rust en in ons bijzijn is kalm in geslapen mijn lieve zorgzame moeder, schoonmoeder, onze oma, mijn omaatje en onze zuster, schoonzuster, tante en nicht weduwe van Rudy de Lannoy Batavia, 28 januari 1928 t Leiderdorp, 22 februari 2004 Peggy en Rob Mare en Stasha René J. de Koord-van Spanje S. van Amersfoorth-van Spanje en verdere familie Schoolstraat 248, Voorschoten Correspondentie-adres Albarda-Plantsoen 21 2253 CL Voorschoten De crematieplechtigheid heeft op 27 februari 2004 plaatsgehad. De Indonesische schrijvers Zeffry Alkatiri en JJ.Rizal schrijven afwisselend een column waarin ze verbanden leggen tussen Indië en het huidige Indonesië. Archeologen op de site Kelapa Dua bij Depok melden dat zo'n vijfduizend jaar geleden de voorouders van de Jakartanen al dol waren op edelstenen. Ook droegen de inwoners van Bekasi, vroeger de hoofdstad van het koninkrijk Tarumanagara, met edelstenen ingelegde halskettingen. En toen J.P. Coen in het begin van de zeventiende eeuw een VOC- kasteel te Batavia liet bouwen, werden de vier torens vernoemd naar edelstenen. Daarom noemde men het kasteel Kota Inten. VOC-employees kochten edelste nen en geurige oliën meestal bij Arabieren op de Gauwdieven-pasar, niet ver van Middelpuntsburg. Hun vrouwen droegen met edelstenen ingelegde spel den in het haar en ook hun sirihstel was bezet met edelstenen. De mannen liepen met een wandelstok waarvan de knop was ingelegd met juwelen en agaat.,En wanneer de schemering overgingen de donkere avond, dan verschenen op de kanalen van Batavia talrijke/met Chinese lampionnen versierde prauwen waarin jongelui die, begeleid door een gitaar of kecapi een Indo-Portugees lied zongen: Ai anel de our, Margartita, setepedra junto. Ai quem quere este anel, Margarita, casa minha junto (Zie hier een gouden ring, Margarita, met zeyen edelstenen. Wil je deze ring, Margarita, dan krijg je ook mijn huis). de twintigste eeuw indrik het gedicht 'Sair ek reageerde enthousiast en het boek wa; rin het werd gepubli ceerd, Boekoe Pcmtoen Kaloeng Melati, beleefde al in rg®2 zijn vierde herdruk. aandelt tot in detail de kleur, de prijs en -\het belangrijkste - de magische krachten van een juweel. Want wanneer je een juweel kocht, lette je in het bijzonder op de speciale werking die ervan uitging. Met een batu mustika ular kon je velerlei soorten dodelijk gif brouwen. Een batu embun biduri of mustika kióng, die goed koop waren en overal te koop/zorgde voor innerlijke verkoeling. Een veelkleurige steen maakte je tot een aantrekkelijk verschijning en met turkoois werd je eer bekende persoonlijkheid. Was je op zoek naar een geschikte partner, dan moest je een batu combong of panca wardi nemen In het begin var schreef Boeng h Batoe'. Het publ en droeg je een mustika asem aan de vin ger van je linkerhand, dan liep je als van zelf een geschikte partner tegen het lijf. Wilde je rijk worden, dan hielp een batu sulaiman genggang, vooral als je die rond het middel droeg en met een batu kecu- bung droogden je inkomsten nooit op. Men zegt dat vroegere Bataviase bende leiders als Pitung en Mat Item een ring droegen met een onyx waardoor hun stem bulderde 'als de donder op zee'. Agaat maakte dat men hen vreesde bij de eerste aanblik en de zwarte batu badar besi maakte hen onkwetsbaar voor wapens. Het geloof in diemagische-—— krachten vermiixdrrdë'zelfs niet toen beide bendeleiders werden doodgescho- tem'lntegendeel, de liefde voor edelste- 'nen is alleen maar toegenomen. Dat blijkt niet alleen uit de vele kraampjes op de trottoirs van Pecenongan in de jaren vijf tig of die op Jalan Batu Ceper in de jaren zeventig, maar vooral omdat er tegen woordig verschillende exposities zijn in luxe hotels te Jakarta. Juweliers plaatsen advertenties in kranten en tijdschriften waarin ze de edelstenen en hun bijzonde re kracht aanprijzen. Ze zijn bedoeld voor de upperclass, want de gewone man gaat op zijn vrije dag snuffelen in de winkel tjes op Pasar Rawa Bening in Meester Cornells, waar de handelaren luidruchtig hun koopwaar aanprijzen. Zij die goed bij kas zitten taxeren de steen door 'm tegen het licht te houden, bepa len de goede kleur en kracht en betalen dan contant. Maar wat als je platzak bent en je hebt een steen met bijzondere kracht nodig? Dan stop je een stuk koraal steen dat langs de kant van de weg slin gert in je zak. Mensen geloven dat zo'n steen je beschermt tegen plotselinge diar ree, en zo niet, dan kun je er altijd nog de vele honden mee verjagen die rondzwer ven en voorbijgangers lastigvallen in de buurt van het treinstation Meester Cornells. Vertaling D. van Minde (RUL) april 2004

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 37