'Aldoor weer. Aldoor hetzelfde. Een verhaal zonder eind/ estafettecolumn sjj door Edy Seriese Video voor bevrijdingsfestival Nog één maand Het Gebaar Het Gebaar u Op 5 mei vindt op 13 plaatsen in Nederland het bevrijdingsfestival plaats. Het thema dit jaar is 'Vrijheid is kiezen én delen'. Tijdens dit festival wordt 'Het Videomonument voor de relatie Nederland - Indonesië' vertoond. Iedereen kan een filmpje van maximaal vijf minuten insturen en kans maken op een reis naar Indonesië voor twee perso nen. De beste filmpjes worden vertoond op de bevrijdingsfestivals. Je kunt bij voorbeeld denken aan een verslag van een reis naar Indonesië of een interview met je Indische familie. Je hoeft geen professioneel filmpje in te sturen; ieder filmpje over vrijheid is welkom. Let op: inzenden vóór 17 april! o Stuur het filmpje naar: Het Videomonument, Menno van Coehoornsingel 16, 8011 XA Zwolle Meer informatie: www.videomonument.nl of hel 038 - 453 26 60 (ma t/m vr og.oo -12.00 uur) Bij Stichting Het Gebaar waren begin maart, twee maanden na opening van de regeling Collectieve Doelen, al veer tig projectvoorstellen binnengeko men. De aanvraagperiode voor de Indische projecten sluit op 30 april 2004. De startdatum van de projecten dient te liggen na de datum van het indienen van een aanvraag en projec ten mogen niet langer dan vier jaar duren. Stichting Het Gebaar neemt vóór 20 augustus 2004 een beslissing over de ontvangen aanvragen. Voor meer informatie en aanvraagfor- www.gebaar.nlof jjgg) 00800-7920 7920. Ach wat, identiteit, Indische nog wel. Wie wil dat nog weten? Om met Lilian Ducelle te spreken: 'So what?' Of om met mijn moeder te spreken: 'Doe maar wat, dan ben je wat.' Ik doe dus maar wat. Daardoor ben ik in ander mans ogen wel 'anders', 'vreemd' zelfs, maar dat heeft mij nooit weerhouden. Zo ging ik Nederlands studeren en in Amsterdam wonen, kinderen krijgen en niet trouwen, baantjes hebben en geen carrière maken, en vrijwilligerswerk doen binnen het Indische. Allemaal dingen die een Indisch meisje - volgens Indischen en niet-lndischen - niet behoorde te doen in de vorige eeuw. 'Vreemd', vond men het. Ik niet. Ik vond het juist heel gewoon 'Indisch' ook: een beetje aanrotzooien en zo maar wat doen. Maar ook zonder Indisch tjap deed ik het gewoon. Zo werd ik ook directeur van het Indisch Wetenschappelijk Instituut, het IWI in Den Haag. Een erfenis van Tjalie, zoals Moesson, en de Pasar. Daar hoefde ik eindelijk niets te doen, daar ging het vanzelf. Het IWI was - en is- een geheel door vrijwilligers gedreven bibliotheek annex documentatiecentrum, verzameld op'het Indische', en georganiseerd 'op z'n Hollands'. In mijn tijd werd het uitge bouwd tot een cultuurhuis: een plaats waar het Indische de norm is, zowel bij het verza melen en het ontsluiten als het presenteren van het Indisch cultureel erfgoed. Ook bij het IWI wordt doormaardoor gesproken over het vraagstuk Wie en Wat nou toch Indisch is en wie dat mag bepalen; natuurlijk zonder ooit consensus te bereiken. En ondertussen wordt alles wat binnenkomt - boeken, voorwerpen, foto's, documenten, knipsels, geluidsopna men en ook mensen - gesorteerd op 'Indisch' en 'niet-lndisch'. Gewoon op gevoel: dit wel, dat niet, dat toch wel en dat, sudah, ook wel, tuurlijk. Ervaringskennis in bedrijf. Waarom dan niet, Tante, vraag ik wel eens? Waarom dat wél, Oom? Dan kijken ze mij meewarig aan: 'Jij weet dat niet, 'zeggen ze dan mee warig, jij bent niet Indisch. Niet zoals wij.' Dat klopt, ik ken Indië niet zoals zij. Ik ken het uit verhalen. Uit hun vertellingen over hun jeugd, over hun ouders, hun vertelsels over de oorlogen, landverhuizing, vestiging in een nieuw, vreemd land. Tienduizend flar den tekst over tienduizenden dingen, dui zend maal duizend maal verteld. Vertellingen uit hun geschiedenis en de mijne, onze voor geschiedenis. Vertellingen zoals ik ze 'tot oud'van mijn moeder hoorde. Dat doe ik tegenwoordig, mam. Ik verzamel jullie verhalen en voeg er het mijne aan toe. Ik heb een estafettestokje aangenomen en geef het ook weer door. Zo probeer ik vorm te geven aan wat jullie vertelden en wat ik heb geluisterd. Vanaf 15 mei staat het eerste resultaat als het Indisch Achtererf in het Openluchtmuseum in Arnhem. Niet een echt Achtererf, maar zoals er door jullie over ver^ teld is. Een flard beschrijving van het platje, een fragment groene flessen (en één witte) omgekeerd in de grond, vertelsels over de put met de kembang sepatoe en het logeer- huisje voor de gasten. De geuren van de melati en de vochtige aarde. Het geluid van de sapu lidi, de mahjongstenen op de speel tafel, de slappe lach van Rogier. Zo'n achter erf, 10 bij 12 meter maar, in een Nederlands openluchtmuseum. Zichtbaar gemaakte ver tellingen, jullie vertellingen, mijn voorge schiedenis, onze geschiedenis. Weer verteld, maar dan anders. Aldoor weer. Aldoor het zelfde. Een verhaal zonder eind. Wie wil, kan mee vertellen. Doe maar. Edy Seriese is directeur van het Indisch Wetenschappelijk Instituut (IWI) en project leider van het Kumpulanproject dat het Indisch Achtererf in Arnhem realiseert. Edy Seriese vraagt Pamela Pattynama het estafettestokje over te nemen. april 2004 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 5