Met een wagon vol boeken door Java In het begin van dejaren vijftig reed de boekentrein over Java. Met een wagon vol boeken trok Klaas Jan Bas over het eiland. In het treinstel verkocht hij boeken van Indonesische schrijvers. Willy Bakker-Bas ver telt over dit bijzondere idee van haar vader. De boekentrein De officiële opening van de kereta buku in september 1951 trok veel be kijks. Hoewel er 500 mensen waren uitgenodigd om de opening van de boekentrein in het station aan het Koningsplein bij te wonen, kwamen er wel 1000 mensen op de feestelijkheden af. Mevrouw Hatta (Hatta was de eerste vice-president van Indonesië) opende de rijdende boe kenwinkel. De opening van de trein was groot nieuws, het haalde het bioscoopjournaal in Indonesië. Zelfs Het Parool in Nederland berichtte over de opening. Ondersteuning Het idee om een boekentrein te beginnen kwam van mijn vader, Klaas Jan Bas. Sinds 1947 was hij directeur van Yayasan Pembangunan, een Nederlands-Indonesische stichting die boeken en tijdschriften uitgaf in het Nederlands en in het Indonesisch. Deze stichting had als doel Indonesische schrijvers en dichters waar mogelijk te ondersteunen. Zo gaven ze werk uit van nog onbekende, maar talentvolle Indonesische schrijvers en maakten ze weer andere Indonesiërs bekend met het boeken- en uitgeefvak. Na de politionele acties stapten de Nederlandse bestuursleden op en stond de stichting geheel onder Indonesisch bestuur met mijn vader als directeur. Na het openen van boekwinkels in Solo, Yogyakarta en Jakarta kwam mijn vader op het idee om een boekentrein te beginnen. Op die manier konden de boeken in kleinere plaatsen waar geen boekhandels waren, maar wel een station, ook gelezen worden. Na overleg met de directeur van de spoorwegen kreeg de stichting beschikking over twee wagons. Eén wagon was de boekhandel, de andere was voor het personeel om in te overnachten. De coupe's werden ingericht door een binnenhuis architect. Veel bekijks De trein volgde eerst de noord-route over het eiland: Jakarta - Cirebon -Tegal - Semarang - Surabaya - Jember - Banyuwangi. Vanaf Banyu- wangi ging de trein via de zuidroute weer terug naar Jakarta: Malang - Blitar - Solo - Yogyakarta- Bandung - Jakarta. Op die manier kon de trein alle stations op Java aandoen. Bij ieder station werden de twee wagons afgekoppeld en voor een paar dagen op een zijspoor gezet. Verkopers uit de buurt zetten hun kraampjes dan rondom de trein, omdat deze altijd veel mensen trok. Je kon daar als verkoper goede zaken doen. Het personeel van de trein huurde een paar mannen met een grote moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 20