Grenzeloos Indisch estafettecolumn o door Lizzy van Leeuwen ledereen die een keer in Indonesië is ge weest en van muziek houdt kent ze waar schijnlijk wel. Muziek vcd's. Op Maluku Tercinta en The Best Maluku Songs staan Molukse liedjes gezongen door onder andere Ongen Latuihamallo en CorrTete- lepta. Onderaan in beeld van de videoclips staan de teksten van de nummers zodat je uit volle borst mee kan zingen. O Een paar keer al was ik in Indonesië geweest, voor het me ging opvallen dat sommige Indische zaken en praktijken nog steeds een plaats innamen in het Indonesische leven. Vooral in de grotere steden. Eerst kreeg ik oog voor de culinaire erfenis. Ik zag bijvoor beeld kaastengel in de supermarkt naast de kroepoek en ik ontdekte dat op deftige traditionele Javaanse feesten huzarensla en macaronischotel werden gepresenteerd, en soesjes en spekkoek. Op zondagmiddag rijs- tafel eten, in een van de betere hotels, bleek een gewild uitje voor welgestelde gezinnen. Leuk, dacht ik, hoe de smakelijke aspecten van een verloren levensstijl toch altijd weten te overleven. Maar op een dag kreeg ik van mijn toenma lige Indonesische gastheer een krakeling - een boksbeugel - cadeau, zodat ik me kon verdedigen tegen de criminelen die volgens hem de straten van Jakarta onveilig maakten. Die krakeling moest ik maar in mijn tas doen en altijd bij me dragen, zei hij, en hij demon streerde hoe ik ermee moest uithalen: niet zo, maar zó, whamm. Ik moest sterk denken aan de verhalen van Tjalie Robinson. En toen ik even later in de taxi bijna in een tawuran terechtkwam, een groot, woest straatgevecht tussen jongens van concurrerende middel bare scholen, helemaal. Toen ik eenmaal voor een poosje in Jakarta woonde, ontdekte ik dat sommige oude Indische dames uit mijn kennissenkring zeer gezocht waren vanwege hun bijzondere magische gaven en kennis. Indonesische vrienden - moderne middenklasse mensen - vertelden me tot mijn verrassing, dat Indo liefdestoverkracht de sterkste en effectief ste was, die de archipel te bieden had. Daar had ik in Holland nooit iets van gehoord of gezien! Was dit nog wel nostalgie? Na een tijdje moest ik mijn beeld van wat In disch inhield en wat of wie Indo was behoor lijk bijstellen. Ik stond namelijk steeds voor verrassingen. Toen ik een keer naar een film op TV keek waarin een aantrekkelijke half-ln- donesische, half-Japanse actrice meespeelde, vertelden mijn huisgenoten enthousiast: 'Dat is een orang Indo. Heel knap!' Het bleek, nogal eenvoudig, dat iedereen van gemengd Indonesisch bloed 'Indo' genoemd werd. Bijna alle filmsterren en veel acteurs waren trouwens 'Indo', want 'Indo's' werden per definitie als mooier en aantrekkelijker gezien dan gewone Indonesiërs. Mijn Indische ken nissen en familieleden deden daar gewoon aan mee. Wat me opviel, was dat zij eigen lijk nauwelijks stilstonden bij wat speciaal 'Indisch'was in hun doen en laten, en dat dat speciale al helemaal niet werd gekoesterd. Ik was eens uitgenodigd op een groot tuinfeest waar vele gasten een Indische achtergrond bleken te hebben. Gek genoeg vonden ze de krontjong-achtige muziek die eerst gespeeld werd niet veel soeps, maar toen het orkestje 'Rock around the Clock' inzette begonnen de oude heren en dames druk te dansen en te swingen en elkaar dingen toe te roepen in het Engels. Voor déze oude Indo's had, duidelijk genoeg, geen breuk in hun culturele geschiedenis plaatsgevonden. Ze waren gewoon doorgegaan met het opnemen en verwerken van buitenlandse invloeden, net zoals Indonesiërs dat al eeuwen- en eeuwen lang doen - maakt niet uit vanwaar. Het'Indische'was voornamelijk iets datje te gelde kon maken, zoals in de catering, als waarzegster of dukun of als acteur in reclameboodschappen, maar geen reden tot nostalgie. Lizzy van Leeuwen is antropologe aan de Universiteit van Amsterdam. Lizzy van Leeuwen vraagt Peter Schumacher het estafettestokje over te nemen. juni 2004 MALUKU SONGS KADONDOSG

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 7