'WE LIGGEN ERUIT, IEDEREEN IS ER KAPOT VAN'
o Indisch dagboek
Naam: Erno Peerdeman
Geboren: 30 augustus 1963, Zaandam
Beroep monteur voor het
Nederlandse Ferrari team Barron
Connor Racing
Dinsdag 8 juni
Zaterdag start de 24 uur van Le Mans; een monsterrit waarbij coureurs
met twee teamgenoten in één etmaal een compleet Formule 1 seizoen
afleggen. Afgelopen zaterdag reden wij met het grootste deel van de
monteurs naar Le Mans. Daar richtten wij de pitboxen in, bouwden de
auto's op en pakten alle gereedschappen en onderdelen uit. Vandaag
ligt alles er keurig bij en de auto's zijn klaar voor de keuring, die in het
centrum van de stad plaatsvindt. De keuring is een traditie, een spek
takel op een plein, waar duizenden mensen op af komen. Het kost veel
tijd, daardoor merkje dat het om een bijzondere race gaat. De auto's
worden goedgekeurd; voor elke monteur is dit een compliment. We
zijn tegen het einde van de middag terug op het circuit en om elf uur
in het hotel. Morgen gaat het beginnen.
Woensdag 9 juni
Hele dag aan de auto gewerkt met het oog op de eerste training, die
om zeven uur 's avonds begint. We eten in de pits. Omdat de auto langs
de baan stilvalt, verspelen we veel rijtijd in de tweede training, die
's nachts plaatsvindt. Het duurt lang voordat de auto weer terug is in
de pits. We bereiden het wisselen van de motor voor en liggen even
voor drie 's nachts in ons bed.
Donderdag 10 juni
Een drukke dag: er moet een nieuwe motor in, een nieuwe versnel
lingsbak en alles moet vernieuwd worden voor de race. 's Middags
regent het even en is de hitte eindelijk verdreven. Om half negen
's avonds gebruiken we de derde training voor een korte test
motorwissel. Tijdens de vierde en laatste training rijdt elke coureur
drie ronden. We zijn om twee uur in het hotel; we zijn er klaar voor.
Vrijdag 11 juni
Dit is zogenaamd een rustdag, maar er is genoeg te doen. De auto wordt na
gelopen en we oefenen, voor de zoveelste keer, de pitstops. Uiteindelijk gaan
we even voor middernacht naar het hotel. Morgen gaat het gebeuren.
Zaterdag 12 juni
We zijn om zeven uur op het circuit. De ochtend staat in het teken van
de warm-up training, daarom staan alle auto's om twee uur al op de
startopstelling. Alle tribunes zitten vol, de ambiance is fantastisch. De
race verloopt urenlang zonder problemen. Aan het begin van de avond
breekt er een veertje van het gaspedaal. De reparatie kost tijd, maar
we rijden weer. We krijgen nog een lekke band voor onze kiezen, maar
ook dat is snel opgelost. Eén keer moeten de remmen ontlucht worden
en is er een probleem rechtsvoor, dat de nodige reparaties vergt. Ook
assisteren we bij de brand die uitbreekt in de andere auto, die daardoor
uitvalt. Maar we overleven de nacht en rijden de ochtend tegemoet.
Zondag 13 juni
Als het helemaal licht is en de zon weer schijnt, gaat het mis. Na
tweehonderd ronden en bijna drieduizend kilometer valt de auto stil
zonder benzinedruk, amper een kilometer van de pits. Het kan van alles
zijn, maar dat verandert niets aan het feit dat we uit de race liggen.
Weg is de adrenaline en de vermoeidheid slaat keihard toe. ledereen
is er kapot van, bij sommige monteurs glanzen de ogen. Ik slaap even
in de vrachtwagen en begin dan met opruimen, zodat we de garages
kunnen sluiten. Om zeven uur rijden we naar de stad om wat te eten.
Om tien uur liggen we in ons bed; gesloopt.
Maandag 14 juni
We staan om acht uur op om alles op te ruimen. Om vijf uur zit alles in
de vrachtwagens. Bij het hotel houden we een barbecue met de nog
aanwezige monteurs. Het is een mooie afsluiting.
Dinsdag 15 juni
Vijf uur op. In de busjes keren wij terug naar Nederland. Tegen vijf uur
ben ik thuis. Donderdag weer naar de werkplaats, want over veertien
dagen moeten we naar Duitsland voor de duizend kilometer race op de
Nürburgring... o
juli 2004 45