'Ik geef heel veel, maar daar voel ik me gelukkig bij' New York en de Parijse Opera op te kunnen treden. Onder de visionaire, artistieke leiding van Jiri Kylian heeft het Nederlands Dans Theater sinds 1976 een bijna legendarische reputatie opgebouwd met uitzonderlijke performers en tot de verbeelding sprekende eigentijdse choreografieën. Jaarlijks komen honderden dansers uit alle hoeken van de wereld naar de Schedeldoekshaven in Den Haag auditie te doen. Het Nederlands Dans Theater heeft specifiek strenge selectiecriteria bij het aannemen van nieuwe dansers: een gedegen klassieke basistechniek, een flexibel en esthetisch fysiek, het vermogen om snel nieuwe bewegingen op te pikken en te onthouden, het hebben van een natuurlijke, vloeiende be wegingskwaliteit, persoonlijkheid en - vooral voor het werk van Kylian en Hans van Manen - een uitgesproken muzikaliteit. Nancy:'Choreografen dagen me uit om een gevoel in mijzelf te vinden. Ik laat m'n ego buiten de deur, wantje steltje als danser dienstbaar op. De onderlaagse spanning in Jiri's werk intrigeert me: there's more than meets the eye. Dat moet Indische mensen wel aanspreken. Jiri ziet hoe hij de individuele kwaliteiten van een danser kan ontdekken en gebrui ken. Hij trekt de danser mee in een wereld van verbeelding en gevoel. Hij zegt tijdens een maakproces dingen tegen de danser als:"Nu kijk je in die richting met het gevoel alsof de tijd is stil gaan staan, maar je wilt verder". Gemiddeld komt een nieuwe choreografie tot stand in vier a zes weken. Er komt een hele planning bij kijken, want er worden meestal verschillende choreografieën tegelijkertijd gemaakt. Soms ste ken er dan spanningen de kop op, maar die neemt iedereen op de koop toe, omdat we tenslotte voor hetzelfde doel werken: de voorstelling.' Het Nederlands Dans Theater functioneert, zoals alle professionele theatergezelschappen, als een familie waarin jouw persoonlijkheid een plek moet kunnen vullen. Nancy heeft door haar talent een prominen te plaats verworven binnen het ensemble. Als danseres combineert zij met haar fragiel aandoende lichaam haar zuivere klassieke lijnen met een ontroerende muzikaliteit. In het voorjaar bewonderde ik haar in Workwithinwork van William Forsythe in het volle Lucent Dans Theater. Het excentrieke, dynamische bewegingsmateriaal van de bekende Amerikaanse dansmaker weet Gerard Mosterd is choreograaf, docent en publicist. Hij maakt conceptuele, eigentijdse dansvoorstellingen vanuit een Neder lands-Indische achtergrond. In 2002 toerde zijn voorstelling Lichtende Schemering door Java en Bali en in 2003 Please Let Me See Your Face in combinatie met een uitgebreide serie workshops aan Indonesische the ateropleidingen. Afgelopen juni bracht hij op de Pasar Malam Besar het duet Jam Karet op, dat in juli ook op het Indonesian Dance Festival in Ja karta gespeeld werd. Eind dit jaar gaat een nieuwe voorstelling van hem in Nederland in première gebaseerd op Louis Couperus'De stille kracht zij oogverblindend helder en lyrisch te vertolken. Na deze indrukwek kende, expressieve uitvoering neemt ze onopvallend aan de zijlijn via een gebruikelijke revérence het enthousiaste applaus in ontvangst. Nancy:'Ik dans voor de ervaring en voor wat ik kan geven. Soms heb je zo'n fantastische creatieperiode met een choreograaf en dan ineens is het voorbij. Dat is wel even moeilijk. Ik geef heel veel, maar daar voel ik me gelukkig bij.' Na jaren van voorspoed en succes voltrok zich in 1995 een drama: Nancy werd geconfronteerd met reuma. Nancy:'Op een ochtend werd ik wakker en kon door de pijn niet eens m'n dekbed optillen. Het was of ik elke dag zware grieppijn had en het ging maar niet weg. Ik heb toen een jaar niet kunnen dansen. Zes maanden leefde ik in angst en paniek. Wat moest ik met m'n leven?' 'Ik heb heel veel steun gehad van Jiri Kylian en collega's. Op een gegeven moment begon ik toch weer te dansen, ik werd sterker. Paul Lightfoot koos mij voor zijn choreografie Stil leven en wilde mijn kwetsbaarheid daarin centraal stellen. Het was voor mij een kans om iets negatiefs positief te maken. Ik was zo blij dat men mij accepteerde zoals ik was met mijn aandoening. Paul Lightfoot, Ohad Naharin en Mats Ek hebben mij allen begripvol begeleid in onze samenwerking. Ik heb een manier gevonden om met reuma om te gaan. Ik heb m'n dieet aangepast en na geruime tijd accepteerde ik hoe de situatie er voor stond: oké, dit is het, calm down en we zien wel. Ik werd rustig en begon met beter worden. Maar ik heb nog steeds last van m'n polsen. Met partneren (samen dansen) is dat soms vervelend. Al m'n dans partners zijn voorzichtig, hoewel ik eigenlijk wil dat ze mij niet anders behandelen. Ik vraag ze alleen om me niet op m'n polsen vast te pak ken, maar er rondom.' 'Van m'n familie heb ik de kracht gekregen om me door deze crisis heen te bijten. Van kleins af voelde ik me heel close met m'n opa, een hele fijne man. Mijn grootouders zijn naar Nederland gekomen om hun kinderen en kleinkinderen een beter leven te geven. Dat was in Indonesië vanwege de toenmalige discriminatie van Indische Neder landers moeilijk.' 'Ik ben me niet echt zo bewust van het Indische in mezelf, maar ik wil heel graag het land zien waar m'n grootouders en m'n moeder heb ben geleefd. Bij het Nederlands Dans Theater is er geen tijd om dat te realiseren. We hebben vier weken vakantie, maar ik zou langere tijd in Indonesië willen zijn.' 'Toen ik jong was, kreeg ik weinig te horen over Indië. Ik was er wel nieuwsgierig naar, maar m'n opa wilde er amper over praten. Veel later pas spraken m'n grootouders (familienaam: Elias) meer over Indië en de moeilijke periode in Nederland vlak er na. Misschien omdat ze dat 12 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 12