uit de kunst o door Frans Leidelmeijer De paradijsvogel behoort tot de vogelfamilie Paradisaeidae en bestaat uit 43 soorten waarvan, zoals wel vaker in de dierenwereld, de mannetjes het mooiste zijn. Paradijsvogel De paradijsvogel die afgebeeld staat op dit mooie bord van Plateelfa- briek Rozenburg in Den Haag, lijkt op de grote gele paradijsvogel. Deze paradijsvogel is 45 cm lang en zit op een tak van een bloeiende boom of struik. Meestal werkten er een paar plateelschilders aan een vaas of bord. Zij hebben dit bord, ontworpen door een meesterschilder, met verve geschilderd. Vooral de veren van de vogel zijn goed gelukt. Het bord is gemaakt van flinterdun eierschaalporselein, afgeleid van het Chinese eierschaalporselein. Ook de zeskantige vorm is afgekeken van het Chinese porselein. De manier waarop de voorstelling is geschilderd - asymmetrisch, zonder perspectief en met de toepassing van delicate kleuren - is afgeleid van Japanse prenten. Op de schilderzaal van Rozen burg waren boeken met voorbeelden ervan aanwezig. De paradijsvogel staat bekend om zijn prachtige, kleurrijke sierveren. Rond 1910 schreef de Parijse mode voor dat de immens grote hoeden uit die tijd versierd moesten worden met veren. Veren van Europese vogels, maar wat nog mooier was; veren van de exotische paradijsvogel. Heel wat vogels hebben toen, door toedoen van deze mode, het loodje gelegd. Gelukkig komen ze nu nog steeds voor in Nieuw-Guinea en nabij gele gen gebieden zoals Noord-Australië en de Molukken. De eerste kennis over deze vogels dateert al van voor de 16e eeuw. Europa maakte in 1522 voor het eerst kennis met de veren van de paradijsvogels toen Spaanse schepen, terugkerend vanuit de Oost, deze meebrachten. De Span jaarden vonden dat vogels met zulke mooie veren wel uit het paradijs moesten komen, vandaar die poëtische naam. Vanaf 1850, toen de handel met Japan vrijkwam, ontstond er in Europa een rage om Japanse kunstvoorwerpen te verzamelen. Europese kun stenaars waren gecharmeerd van deze voor hen tot nu toe, onbekende esthetiek. Schilders, architecten en ontwerpers raakten beïnvloed door de Japanse kunst en zo ontstond onder andere het japonisme, waarin Japanse elementen geïntegreerd werden in Europese kunst- en kunst voorwerpen. Rozenburg werd met de productie van dit on-Nederlandse eierschaalporselein, wat een afgeleide is van het Engelse beenderporse- lein, wereldberoemd. In Europa was aan het eind van de 19e eeuw de paradijsvogel als uit vloeisel van de hang naar het exotisme bon ton. En waarschijnlijk waren het Nederlandse ontwerpers die de vogel hadden ontdekt als decoratie motief. Want zover ik weet, ben ik de paradijsvogel als versieringsmotief op art nouveau voorwerpen alleen in Nederland tegengekomen. De mannetjesparadijsvogel toont zijn prachtige verenkleed om vrouwtjes aan te trekken. Ze pronken in groepen, hoog in de bomen, al lokroepend. Na de paring trekken de mannetjes van sommige soorten zich terug en leven op zichzelf, terwijl de vrouwtjes in kleine groepjes de jongen opvoeden. Ook wordt er door de mannetjes veelvuldig gepaard met paradijsvogels van een ander soort waardoor er veel bastaarden ontstaan. Een aantal van hen hebben als afzonderlijke soort een naam gekregen. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestui ving september 2004 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 15