Charles Sayers (1901 -1943), Advertorial Dit najaar presenteert het Tropenmuseum een tentoonstelling gewijd aan het leven en werk van Charles Sayers (1901-1943). De schilder Sayers, geboren op Java en geschoold in Nederland, maakte zijn belangrijkste werken tijdens zijn verblijf in Indië in de jaren twintig en dertig. Zijn traditionele opleiding aan de kunstacademie, gecombineerd met een fascinatie voor de Indische vormentaal en cultuur, geven Sayers' werken dikwijls een intrige rende uitstraling. Charles Sayers (1901) werd geboren op de suikerfabriek Gemoeh, Java, als zoon van Eugène Sayers en Wilhelmina Abbema. Als 11-jarige wordt Charles naar Nederland gestuurd om een opleiding te volgen. Als hij twintig jaar is, schrijft hij zich in op de Amsterdam se Rijksacademie. Ofschoon zijn ouders hem liever in de landbouw hadden gewild, kiest Charles definitief voor de beeldende kunst. In 1923 krijgt hij de Cohen-Gosschalk prijs voor het beste werk van dat jaar. Hij gaat vervolgens in 1924 naar Parijs en volgt daar schilderlessen en leert frescotechnieken aan de Académie des Beaux- Arts. Maar zijn ziel is rusteloos. In 1927 keert hij naar Indië terug en vestigt zich op Bali. Dat eiland, sinds kort onder Nederlands gezag, is in die jaren onderwerp van een exotische hype bij kunstenaars en in hun kielzog de toeristen. Sayers komt in contact met onder andere de Nederlandse kunstschilders Rudolf Bonnet en Willem Hofker, alsook de Duitser Walter Spies. Hij begeeft zich in de internationale coterie van fotografen, wetenschappers, schrijvers en kunstenaars. Hij geniet van de Balinezen, de natuur en de cultuur, en gaat op tij- gerjacht. Te voet en met zijn motor doorkruist hij het eiland, linnen en verf onder handbereik. Volksleven, geschiedenis en mystiek van Bali trekken hem aan. En telkens wanneer hij in Europa is, stuurt het verlangen naar zijn geboorteland hem terug. De prestigieuze Galerie Bernheim Jeune te Parijs, die eerder ook Van Gogh, Cézanne, Matisse en Van Dongen toonde, exposeert in de cember 1928 zijn werk. Nederlandse en Franse kranten zijn lovend. Vanaf 1929 volgen tentoonstellingen en opdrachten in Europa elkaar snel op. In 1931 krijgt hij de uitnodiging om voor de grote Koloniale Wereldtentoonstelling te Parijs drie wandschilderingen te maken. Zowel het imponerende paviljoen als Sayers' werk oogsten grote bewondering. Helaas brandt het paviljoen af, waarna Sayers binnen tien dagen een nieuwe (kleinere) schildering levert. Opnieuw vol met symboliek en verwijzingen naar cultuur en geschiedenis van de Indische archipel. Eind 1931 vertrekt Sayers weer naar Indië, ditmaal met zijn vrouw Olga Stern, een Hongaarse die hij in Zwitserland ontmoette. Sayers' werk wordt in deze jaren strakker en soberder: hij neemt veel op drachten aan die de productie van vrij werk verdringen. Niettemin zijn de recensies lovend als hij in 1936 in Soerabaya weer een exposi tie opent. Toch wijzen critici er op dat een deel van het werk wel erg "op voldoening van de opdrachtgevers" geschilderd is. Als Duitsland Nederland bezet moet Charles in dienst. Tussen het werken en de tentoonstellingen door ontvangt hij militaire trainin gen, terwijl Olga vrijwilligerswerk doet voor het Rode Kruis. Op 11 januari 1942 landen de Japanse troepen en op 9 maart capituleren de Nederlanders in Indië. Charles wordt gevangen genomen en i 16 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 16